Scenariusz reklamy radiowej – jak zrobić to dobrze? (cz. 1)

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

Scenariusz reklamy radiowej – jak zrobić to dobrze? (cz. 1)

8 maja 2018 Porady dla copywriterów 1

 


 

Jak zabrać się za robienie spotu radiowego? Zacząć od scenariusza. A jak zacząć scenariusz? Od wyboru miejsca, w którym nasza reklama „dziać się będzie”.

 


 

Szukasz scenarzysty reklam radiowych?

Zobacz przykłady spotów mojego autorstwa

 


 

Na początek małe wyjaśnienie. Problemem, z którym musi się zmierzyć każdy autor scenariusza spotu radiowego, jest to, że słuchacze nie lubią reklam.

Zresztą nie lubią to dość delikatne słowo. Traktują je jak zło konieczne. Dlatego niektórzy z nich ściszają na czas reklam odbiornik np. w samochodzie. Albo wręcz zmieniają stację na tę, która w danym momencie emituje bardziej atrakcyjne treści.

Dlatego też tworząc reklamę trzeba przykuć uwagę słuchacza już na samym początku. Zaintrygować go, rozbawić, przestraszyć czy nawet zdenerwować.

Albo zaszokować, jak w tym spocie, który rozpoczyna się słodką, niewinną kołysanką, by po paru sekundach sprawić, że usta słuchaczy otwierają się z niedowierzania:

 


 

Wybór miejsca akcji

Wracając do tematu wyboru miejsca, w którym toczyć się będzie akcja naszej reklamy – istnieją dwie szkoły.

Pierwsza z nich to miejsce akcji zgodne z tematyką reklamowanego produktu. Czyli jeśli reklama kiełbasy, to akcja dzieje się w wędzarni, rzeźni albo sklepie mięsnym.

I oczywiście taka strategia w wielu przypadkach sprawdza się doskonale. Co więcej, żadna inna nie wchodzi tutaj w grę.

Przykład: w reklamie społecznej poświęconej ofiarom wypadków samochodowych dźwięki takie jak odgłosy aparatury szpitalnej czy odgłosy pisku opon i miażdżonych blach karoserii – wydają się być czymś zupełnie naturalnym.

Druga szkoła to kierunek odwrotny. Miejsce akcji różni się, niekiedy wręcz drastycznie od tego, z czym na pierwszy rzut oka kojarzy się nam dany produkt.

Nie ukrywam, że właśnie to drugie podejście jest mi o wiele bliższe. Być może dlatego, że wymaga nieszablonowego podejścia i znacznej dozy kreatywności?

A może dlatego, że łatwiej w tym przypadku jest zwrócić uwagę słuchacza, czyli zrobić to, o czym była mowa na początku artykułu?

Przykłady takiego podejścia: akcja mojej reklamy sklepu internetowego z kawą dziejąca się w więzieniu albo reklamy salonu łazienek – umiejscowiona w Urzędzie Stanu Cywilnego:

 


 

SZUKASZ SCENARZYSTY REKLAM RADIOWYCH?

Skontaktuj się ze mną

Zapytaj o darmową próbkę!

 


 

 

Jedna odpowiedź

  1. […] Zobacz też Scenariusz reklamy radiowej – jak zrobić to dobrze? (cz. 1) […]

Skomentuj Szukasz pomysłu na scenariusz spotu / reklamy radiowej? Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *