E-book edukacyjny (dla ósmoklasistów i licealistów) dotyczący śladu cyfrowego w internecie.
Pisząc go, sięgnąłem po moją supermoc, czyli storytelling.
Pierwsze opinie tych, którzy go przeczytali, są entuzjastyczne.
Zleceniodawcą był Państwowy Instytut Badawczy NASK.
Premiera e-booka: jesień 2023.
3)
Scenariusz do słuchowiska historycznego dla dzieci (temat: historia Polski w latach 1918-1989).
Zleceniodawcą był Instytut Pamięci Narodowej.
Premiera: czerwiec 2023.
4)
Bajkę na konkurs zorganizowany przez wydawcę serii książeczek dla przedszkolaków Fenek.pl.
Wygrałem ten konkurs, pisząc bajkę o sztucznej inteligencji 🙂
Premiera audiobooka: listopad 2023
Nad czym teraz pracuję?
KLIKNIJ TUTAJ
Nad kolejną bajką edukacyjną dla dzieci, którą wydam w wydawnictwie Wojtas Academy.
Zobacz spis treści e-booka:
KLIKNIJ TUTAJ
Od czego sam zaczynam pisanie bajki dla dzieci?
Co robię dalej?
Co robię na koniec?
Jak wygenerować pomysł na bajkę dla dzieci? (część pierwsza)
Jak wygenerować pomysł na bajkę dla dzieci? (część druga)
Jak wygenerować pomysł na bajkę dla dzieci? (część trzecia)
Jak wygenerować pomysł na bajkę dla dzieci? (część czwarta)
Jak wygenerować pomysł na bajkę dla dzieci? (część piąta)
Jak wystartować w konkursie „Piórko” Biedronki
Rozgrzewka przed pisaniem Twojej pierwszej bajki
Problem z pomysłem i nie tylko
3 rzeczy, które musisz zapamiętać
Co musi zawierać Twoja bajka/książka dla dzieci?
Inżynieria wsteczna, czyli „jak oni na to wpadli?”
Minimalizm – klucz do zwięzłości
Ruszanie z tematem
Empatia – klucz do serca Twojego czytelnika
Pisarstwo totalne
Jak ulepszyć tekst bajki?
Jak zakończyć bajkę dla dzieci?
Szczegół, o którym nie możesz zapomnieć
Jak przyspieszyć pisanie bajki / książki dla dzieci?
Bez czego Twój bohater nie ruszy z miejsca?
Archetypy
Struktura bajki dla dzieci
CHECKLISTA, czyli punkty, które musisz odhaczyć
Jak więc napisać bajkę dla dzieci?
Co odróżnia ten e-book od innych książek o pisaniu bajek dla dzieci?
Jednym z najciekawszych wyróżników jest to, że pokazuję w nim, na konkretnych przykładach, w jaki sposób można wykorzystać darmowego ChataGPT do wsparcia procesu tworzenia tekstu.
Dlaczego uczę używania ChataGPT?
Pisząc teksty literackie, nigdy nie sięgałem po żadne zewnętrzne wsparcie.
Nie szukałem pomysłów czy inspiracji, ponieważ miałem ich zawsze pod dostatkiem.
Nie mam najmniejszego problemu z kreatywnością.
Doskonale rozumiem jednak tych, którym kreatywne myślenie przychodzi z trudem.
Dla takich osób świetnym narzędziem wspomagającym proces twórczy będzie ChatGPT.
Z ChatemGPT jest jednak jeden problem.
Samo polecenie mu napisania bajki – nie działa.
Trzeba podzielić zadanie na kilka mniejszych i dopiero wtedy zaprząc go do pracy.
Przyznam, że nawet używając darmowej wersji tego narzędzia i nie wysilając się na misternie poplątane prompty – można wyciągnąć z niego genialnie brzmiące pomysły.
Pomysły, inspiracje, a nie gotowe akapity 🙂
I właśnie między innymi o tym jest ten e-book.
Pokazuję na realnych przykładach, o co pytać Chata, żeby przyspieszyć proces tworzenia treści dla dzieci.
Bo połączenie pomysłów Chata z ludzką kreatywnością (nawet w niewielkich dawkach) generuje niesamowite efekty!
I jeszcze jedna informacja.
ChatGPT to kopalnia inspiracji.
Kopalnia inspiracji, na których można zacząć samodzielnie pracować – a nie zbiór gotowych rozwiązań do skopiowania ich żywcem ze strony do swojej bajki.
Zakładam, że wiesz,
jak korzystać z ChataGPT,
ale gdyby była to dla Ciebie nowość, to:
1) Wejdź na stronę https://openai.com/
2) Kliknij przycisk „Sign up” i zarejestruj się (podaj swoje dane).
3) Po wszystkim wejdź na stronę Chata: https://chat.openai.com/
4) Na dole strony Chata znajdź pole do wpisywania poleceń (poznasz je po informacji „Send a message”).
5) Wpisz swoje zapytanie, kliknij „enter” i czekaj na odpowiedź.
I tyle 🙂
Miła niespodzianka:
Na końcu e-booka znajduje się następująca informacja:
Jeśli uznasz, że potrzebujesz mojej pomocy, napisz do mnie.
Chętnie Ci pomogę (w miarę moich czasowych możliwości).
W tytule maila wpisz*
*) i tutaj znajduje się tajne hasło 🙂
Dlaczego oferuję e-book w tak atrakcyjnej cenie?
Ponieważ chcę, żeby trafił do jak największej grupy odbiorców.
Szczególnie do tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pisaniem i szukają porad kogoś doświadczonego.
Przeczytaj fragment e-booka:
KLIKNIJ TUTAJ
Od czego sam zaczynam pisanie bajki dla dzieci?
Powinienem powiedzieć, że od wymyślenia ciekawego bohatera.
Albo od znalezienia ciekawego środowiska dla bohatera.
Albo od poszukania interesującej epoki, w której mógłby on żyć.
Powinienem tak powiedzieć, bo to są sprawdzone metody, ale mój sposób jest zupełnie inny.
I przy tym – niezwykle prosty i skuteczny. Działa za każdym razem.
Otóż za każdym razem, kiedy siadam do pisania czegokolwiek, co ma mieć fabułę (a więc: do bajki, scenariusza słuchowiska, spotu radiowego, sztuki teatralnej czy scenariusza filmu), sięgam po jedno pytanie:
CO BY BYŁO, GDYBY…?
To proste pytanie może dotyczyć bohatera, świata przedstawionego w danej historii albo czegoś zupełnie technicznego, np. formy danego tekstu.
Przykład nr 1:
Bajka „Mysikrólik Jack” zrodziła się z pytania: co by było, gdyby cała historia rozpoczynała się tak, jak współczesny, wielowątkowy film sensacyjny?
Gdyby najpierw pojawiał się scena z pierwszym bohaterem, potem następowałby skok do drugiego bohatera, następnie przeskok do trzeciego – a potem znowu do pierwszego i tak dalej.
I żeby było trudniej, gdyby wszystkie te wątki działy się równolegle, w tym samym czasie.
Jeśli chcesz zobaczyć, co wyszło z tak postawionego pytania, przeczytaj pierwszy rozdział tej bajki:
Zamówiona przez klienta sztuka teatralna dotycząca Katynia rozwinęła się z prostego pytania:
Co by było, gdyby współczesny nastolatek obudził się pewnego dnia w 1940 roku, w obozie jenieckim na terenie ZSRR?
Przykład nr 4:
Słuchowisko, które napisałem na konkurs Polskiego Radia (nagrodzone) oparte było na pytaniu:
Co by było, gdyby nauczyciel z problemami finansowymi spalił za sobą wszystkie mosty i wyjechał do pracy do Wielkiej Brytanii?
Przykład nr 5:
Pisząc scenariusz słuchowiska na najważniejszy konkurs scenariuszowy w Polsce (zostałem jego finalistą), zacząłem się zastanawiać nad czymś takim:
co by było, gdyby bohater wybrał się na randkę ze swoją narzeczoną i przez cały czas wygłaszał swoje kwestie, nie pozwalając wybrance dojść do głosu…
… a na sam koniec, ku zdumieniu słuchaczy okazywałoby się, że kobieta jest nieżywa, mężczyzna siedzi obok jej grobu i to z nią cały czas „rozmawia”?
Przykład nr 6:
Pisząc w tym roku scenariusz filmu na ten sam konkurs, zadałem sobie pytanie:
co by było, gdyby listonosz otwierał listy i ingerował w ich treść tak, żeby maksymalnie pomagać ludziom?
Przykład nr 7:
Pisząc z kolei bajkę na konkurs pewnego wydawnictwa książek dla małych dzieci, zacząłem się zastanawiać:
co by było, gdyby bohater tej bajki zetknął się nagle z narzędziami AI, np. chatem GPT. Jak wytłumaczyłbym tak trudne zagadnienie 4-letnim czytelnikom?
Wyrażam zgodę na na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze strony internetowej https://maciejwojtas.pl. Zobacz politykę prywatności