Jak złapać 6-cyfrowe zlecenie?

 


 

O ile o zleceniach za przysłowiową złotówkę napisano już praktycznie wszystko, to zaskakująco mało mówi się o tym, jak zarobić naprawdę duże sumy. A to naprawdę ciekawy temat.

 


 

Uwaga: pod hasłem 6-cyfrowe zlecenie rozumiem co najmniej 100 tysięcy złotych, a nie 1234,56 zł

 


 

1) Opisy produktów

Czy można wyciągnąć „setkę” z opisów produktów? Wydaje mi się, że tak. Warunek jest jeden: duży klient (np. Ikea, Castorama, Empik) i masa produktów do opisania. Ale to tylko moje przypuszczenia.

Inna sprawa, że tacy klienci są totalnie poza zasięgiem pojedynczego freelancera. To sprawy dla agencji i to tych z wyższej półki.

 


 

2) Książka

Poszperałem w internecie i okazało się, że kilkadziesiąt osób w Polsce może się pochwalić zarobieniem minimum stu tysięcy na swojej książce / książkach – w ciągu jednego roku.

Co więcej, niektórzy dostają z góry 6-cyfrowe zaliczki na poczet przyszłych arcydzieł literatury.

 


 

3) Ghostwrting

Tutaj szanse na tak duży zarobek są raczej matematyczne. Choć osoba pisząca autobiografię kogoś ze świecznika, teoretycznie może się zbliżyć do tej magicznej granicy (w praktyce 50-60 tysięcy to maksimum).

 


 

4) Scenariusz filmu fabularnego / sezonu serialu

6-cyfrowa gaża jest w tym przypadku możliwa, choć dostępna dla bardzo nielicznych.

W przypadku scenariuszy seriali konto rośnie wprost proporcjonalnie do liczby sezonów (tutaj 10 tysięcy złotych za jeden odcinek to całkiem realna stawka)

 


 

5) Konkurs literacki

100 tysięcy złotych…  Kiedy Biedronka ogłosiła wysokość nagrody za tekst książki dla dzieci – byłem w szoku. Niestety, o tę kwotę postanowiło zawalczyć jakieś cztery tysiące osób.

Podejrzewam, że nie lepiej będzie w trzeciej edycji konkursu (o ile do niej w ogóle dojdzie).

 


 

6) Projekt unijny / zlecenie rządowe / samorządowe

Też chciałbym wiedzieć, jak się dobrać do takich konfitur 😉

Może zostać autorem prezydenckich przemówień? Albo załapać się do „Unijnego Projektu Wymiany Sloganów Reklamowych We Wszystkich Gminach w Polsce”?

 


 

7) Jedyny pewny i skuteczny sposób

Istnieje jeden bardzo skuteczny sposób. Trzeba tylko zdobyć zlecenie 7-cyfrowe, a następnie wspaniałomyślnie zaproponować klientowi 90-procentowy rabat 🙂

 


 

Zobacz też inne wpisy:

17 pomysłów na biznes w czasach kryzysu (aktualizacja: marzec 2020)

10 000 godzin czystego zapieprzu i inne przepisy na sukces

45 odpowiedzi

  1. Konkurs literacki by Biedronka? O tym nie słyszałem. Sposób nr 7 jest dobry, bo -90% to działa i na mnie….tylko jak wyhaczyć kogoś z tak dużym portfelem? W końcu te 6-cyfr też robi wrażenie

  2. Ostatni sposób najlepszy 🙂 Znaleźć zlecenie za 7 cyferek 😉 Niestety, nie trafiłam jeszcze zlecenia za sześciocyfrową kwotę. Mało tego, nawet piątka mi się jeszcze nie trafiła 😉 Liczę jednak, że po lekturze tego tekstu, to już tylko kwestia czasu 😉

      1. Duży klient musi być. Na przykład opisy wszystkich produktów w Żabce. 6-10 PLN za jeden. Jest tego dobre parę tysięcy.

  3. Można też zrobić to przy minimum wysiłku. Znaleźć klienta, który ma 100 000 produktów w sklepie. Dać propozycję 5 zł za opis produktu. Następnie znaleźć kilka tysięcy copywriterów, którzy opiszą te produkty za 2 zł. I takie praktyki są, choć na mniejszą skalę. 😀

  4. Maćku, odnoszę wrażenie, ze RABAT to ulubione pojęcie, bez którego nie obejdzie się żadna transakcja:-)
    Wartościowy tekst w stylu, który lubię 🙂

    1. Zebrałem dane z kilku różnych artykułów 🙂

      Pół miliona zaliczki bierze Michał Witkowski (pisarz).
      Jednym z najlepiej zarabiających jest Wojciech Cejrowski (milion albo dwa miliony rocznie, nie pamiętam 🙂
      Celebryci i znane osoby (Wojciech Mann, Szymon Hołownia) – wyciągają koło 200 tysięcy rocznie (a konkretniej: w jednym roku udało im się tyle zarobić).

      Generalnie – debiutanci albo ludzie „bez nazwiska” nie mają żadnych szans…

      1. A no właśnie o to mi chodziło. Bo nie mówimy tu o typowych pisarzach-pisarzach (są jak widać w zdecydowanej mniejszości), tylko o celebrytach, żyjących wiecznie na świeczniku i zarabiających na czymś zupełnie innym.

  5. A proposu #5. To, że udział bierze 5 tys. osób, wcale nie umniejsza Twojej szansy. Ja brałem kilka razy udział w konkursach z dużo większą konkurencją i… wygrałem. W jednym to nawet zająłem dwa pierwsze miejsca. http://blog.ad3.eu/jak_odkapslowalem_wyobraznie.html

    A jeśli chodzi o ghostwriting to kiedyś ktoś podesłał mi ogłoszenie, że jakiś milioner szuka ghostwritera. Na 100% to był fejk, ale tak mi drążył głowę, że w końcu dałem ujście fantazjom tutaj: http://million.ad3.eu – historia wciąż trwa, tylko nie bardzo mam czas na częstsze pisanie 🙂

    1. Prace konkursowe – super 🙂 Nic dziwnego, że zostały docenione.
      Gdzieś czytałem, że statystycznie tylko 5 procent osób biorących udział w takich kreatywnych konkursach prezentuje jako taki poziom.
      Czyli w konkursie Biedronki należało pokonać „zaledwie” 200 uczestników (z czterech tysięcy).

          1. Tego nie wiesz, dopóki nie spróbujesz i nie wygrasz.
            Ja w konkursie Tymbarku tez nie wiedziałem. To były moje pierwsze robale w życiu. Narysowałem (w jakąś godzinę), wysłałem i zapomniałem o sprawie. Dopiero miesiąc później znajomy pisze z gratulacjami i pytaniem, czemu się nie chwalę wygraną a ja nawet nie wiedziałem o co mu chodzi 🙂
            A żeby było śmieszniej ja nic innego nie umiem rysować 🙂

  6. Jeden milion niby żaden problem.
    Wystarczy z klientem rozliczać się w wietnamskich dongach (w przybliżeniu 185 złotych).

    A jakie oddziaływanie wizerunkowe! O ile nie będziemy wnikać w szczegóły transakcji, mamy w portfolio tekst za milion!

  7. Castorama, moje pierwsze zlecenie dla copy. Ktoś w jednej agencji nawalił i zostali z ponad tysiącem produktów na głowie. Po nocach nie spałam bojąc się, czy nie polegnę na opisach kompresorów i systemów przesuwnych do bram. Po oddaniu całości ledwo żyłam, ale do dzisiaj lepszej wypłaty jako copywriter nie miałam.

      1. Trafiło mi się jak ślepej kurze ziarno. Chętnie weszłabym do tej rzeki jeszcze raz zwłaszcza, że teraz wiem więcej o tym, jak planować pisanie. Ale dobić się do nich nie jest proste.

Napisz, co o tym sądzisz!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *