Scenariusz reklamy radiowej – jak zrobić to dobrze? (cz. 1)
Jak zabrać się za robienie spotu radiowego? Zacząć od scenariusza. A jak zacząć scenariusz? Od wyboru miejsca, w którym nasza reklama „dziać się będzie”.
Szukasz scenarzysty reklam radiowych?
Zobacz przykłady spotów mojego autorstwa
Na początek małe wyjaśnienie. Problemem, z którym musi się zmierzyć każdy autor scenariusza spotu radiowego, jest to, że słuchacze nie lubią reklam.
Zresztą nie lubią to dość delikatne słowo. Traktują je jak zło konieczne. Dlatego niektórzy z nich ściszają na czas reklam odbiornik np. w samochodzie. Albo wręcz zmieniają stację na tę, która w danym momencie emituje bardziej atrakcyjne treści.
Dlatego też tworząc reklamę trzeba przykuć uwagę słuchacza już na samym początku. Zaintrygować go, rozbawić, przestraszyć czy nawet zdenerwować.
Albo zaszokować, jak w tym spocie, który rozpoczyna się słodką, niewinną kołysanką, by po paru sekundach sprawić, że usta słuchaczy otwierają się z niedowierzania:
Wybór miejsca akcji
Wracając do tematu wyboru miejsca, w którym toczyć się będzie akcja naszej reklamy – istnieją dwie szkoły.
Pierwsza z nich to miejsce akcji zgodne z tematyką reklamowanego produktu. Czyli jeśli reklama kiełbasy, to akcja dzieje się w wędzarni, rzeźni albo sklepie mięsnym.
I oczywiście taka strategia w wielu przypadkach sprawdza się doskonale. Co więcej, żadna inna nie wchodzi tutaj w grę.
Przykład: w reklamie społecznej poświęconej ofiarom wypadków samochodowych dźwięki takie jak odgłosy aparatury szpitalnej czy odgłosy pisku opon i miażdżonych blach karoserii – wydają się być czymś zupełnie naturalnym.
Druga szkoła to kierunek odwrotny. Miejsce akcji różni się, niekiedy wręcz drastycznie od tego, z czym na pierwszy rzut oka kojarzy się nam dany produkt.
Nie ukrywam, że właśnie to drugie podejście jest mi o wiele bliższe. Być może dlatego, że wymaga nieszablonowego podejścia i znacznej dozy kreatywności?
A może dlatego, że łatwiej w tym przypadku jest zwrócić uwagę słuchacza, czyli zrobić to, o czym była mowa na początku artykułu?
Przykłady takiego podejścia: akcja mojej reklamy sklepu internetowego z kawą dziejąca się w więzieniu albo reklamy salonu łazienek – umiejscowiona w Urzędzie Stanu Cywilnego:
SZUKASZ SCENARZYSTY REKLAM RADIOWYCH?
Jedna odpowiedź
[…] Zobacz też Scenariusz reklamy radiowej – jak zrobić to dobrze? (cz. 1) […]