Szukasz pomysłu na książkę, film, reklamę albo grę komputerową?

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

Szukasz pomysłu na książkę, film, reklamę albo grę komputerową?

14 sierpnia 2019 Pomysły na biznes 2

 


 
Chcesz napisać książkę albo sztukę teatralną? Stworzyć scenariusz spotu reklamowego, filmu albo gry komputerowej? Zacznij od podstaw, czyli od dobrego pomysłu.

 


 

1) Bohater

Skąd wziąć pomysł na książkę, grę czy film? Mówi się, że powinno się zacząć od stworzenia bohatera, bo to właśnie dla bohatera idziemy do kina albo zarywamy noce nad książką. Emocjonujemy się jego przygodami, zastanawiając się, jak (tym razem) sobie poradzi.

Dlaczego to takie ważne? Bo mając gotowego bohatera, będzie Ci o wiele łatwiej wygenerować pomysł na całą resztę.
 

Jaki powinien być bohater?

1)
Na pewno warto wyposażyć go w przynajmniej jedną niezwykłą cechę. Nie, nie chodzi bynajmniej o nadnaturalne zdolności. To może być cecha charakteru, wyglądu, zagadkowa przeszłość itp.

2)
Bohater musi dać się lubić. Musi mieć w sobie coś, co sprawi, że kiedy wpadnie w tarapaty, to widz lub czytelnik będzie za niego mocno ściskał kciuki.

3)
I trzecia rzecz: bohater musi czegoś chcieć (lub nie chcieć). Kurt Vonnegut powiedział kiedyś, że może to być nawet szklanka wody.

4)
Czy bohater musi się zmieniać na przestrzeni fabuły? Czy musi przechodzić przemianę (ze złego w dobrego albo odwrotnie)? Nie zawsze. Równie dobrze może pozostać niewzruszony. Wtedy trzeba pokazać, jak otoczenie stara się go zmienić na swoją modłę albo jak on na to otoczenie wpływa swoją osobą.

5)
Nie zapomnij o przeciwniku (antagoniście). Im trudniejszy będzie do pokonania, im mocniejszy od bohatera, tym lepiej. Przeciwnikiem może być właściwie wszystko (człowiek, zwierzę, siły natury, samochód, robot i tak dalej).

 


 

2) Miejsce / czas akcji

Jedni zaczynają od wykreowania bohatera, inni od zbudowania miejsca i ulokowania go w konkretnym punkcie na linii czasu. Tworzą je drobiazgowo, a potem zastanawiają się, kto mógłby w tym świecie zamieszkać.

To dobry sposób, ponieważ mając wiedzę o lokacji, dużo łatwiej jest znaleźć pomysł na pozostałe elementy. Skąd wtedy zaczerpnąć inspirację? Pomocna okazuje się poniższa technika:

 

Ryba wyciągnięta z wody

Co zrobić, jeśli masz już bohatera, ale nie masz miejsca i czasu akcji? Albo jeśli sytuacja jest odwrotna: masz już precyzyjnie wymyślony świat, ale nie wiesz, co z nim zrobić?

Zastosuj technikę fish out the water. Polega ona na tym, że bohater jest „wyciągany z wody”, czyli ze swojego naturalnego środowiska i trafia do miejsca, do którego zupełnie nie pasuje, w którym czuje się jak ryba wyrzucona na brzeg i walcząca o każdy oddech.

Jeżeli masz już konkretnego bohatera, spróbuj znaleźć środowisko, które nie będzie dla niego naturalne. A jeśli masz czas i miejsce akcji, umieść tam postacie „z innej bajki”.

 


 

3) Kierunek

Na koniec krótko o rodzajach przebiegu akcji, które możesz zastosować w swojej książce albo scenariuszu.

1)
Bohater zaczyna od poziomu trawy, czyli jest na życiowym dnie i przez cały film pnie się do góry. Ma oczywiście momenty wzlotów i upadków, ale generalnie dąży do końcowego zwycięstwa.

2)
Odwrotność tego, o czym napisałem przed chwilą. Bohater na początku ma wszystko, by w finale nie mieć nic, bo wszystko po drodze roztrwonił. Można to połączyć z jego przemianą (na gorsze).

3)
Połączenie schematu pierwszego i drugiego. Bohater ma wszystko, potem z jakiegoś powodu traci to, a przez resztę filmu próbuje to odzyskać i dotrzeć do stanu pierwotnego.

***

To tyle na początek. Zacznij od bohatera albo miejsca akcji. Wrzuć go do nieznanego mu świata i ustal kierunek fabuły. Nie zapomnij o przeciwniku (antagoniście). Zobaczysz, że dalej będzie z górki 🙂
 


 

 


 

2 komentarze

  1. Goga pisze:

    Świetne pomysły, tylko jak zwykle czasu, jak na lekarstwo… 🙂
    Najbardziej chyba lubię obudować świat wokół bohaterów i bohaterów rzucanych na głęboką wodę.
    „jak on na to otoczenie wpływa swoją osobą” – czemu pomyślałam od razu o Donaldzie Drapperze? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *