Słowniczek copywritera (wersja dla zgorzkniałych) – cz. 2
Druga część słownika copywritera.
Blokada twórcza
Cz
Marketing szeptany
Mówię wam dziewczyny co za tragedia mój kochany kotek mruczuś wziął i po dwudziestu latach umarł kompletnie na amen i pochowałam go w ogródku więc musiałam kopać ręcami a ziemia jest taka brudna na szczęście użyłam wcześniej takiego żelu do paznokci firmy MASZKARA I SYNOWIE i moje paznokcie są cały czas jak nowe wystarczyło tylko przepłukać wodą jak chcecie to łapcie linka do strony no to hejka trzymajcie się ciepło…
Content marketing
Owijanie reklamowanego produktu w grubą warstwę tekstowej bawełny.
ASAP
Termin oddania gotowego tekstu.
Stosowany w komunikacji mailowej z agencją reklamową.
Skrót od Albo (zrobisz to) Szybko Albo Paaa!
Lekkie pióro
Przedmiot służący do szybkiego wypełniania tekstów wodą.
Od pierwszego do ostatniego zdania.
Research
Wyszukiwanie merytorycznych informacji na dowolnie wybrany temat.
Aby wykonać research niezbędny jest dostęp do internetu.
W przypadku braku dostępu do sieci copywriter pisze z tzw. głowy.
Rozrzut tematów
Dobry research to podstawa, ponieważ praca copywritera to bardzo często pisanie o rzeczach tak odległych od siebie jak:
- charakterystyka wałów napędowych,
- rodzaje biustonoszy push-up,
- zakres uprawnień operatora dźwigu
- czy domowe sposoby na terminalną fazę raka trzustki.
W dodatku odbywa się to wszystko silną
presją czasu
Jak silna to presja?
Taka, jaką odczuwa początkujący chirurg, który za godzinę będzie po raz pierwszy w życiu usuwał pacjentowi woreczek żółciowy.
Niby nic, ale…
Wyobraźcie sobie, że operacja jest za godzinę,
a nasz „doktor” jest dopiero na etapie biegania z koszykiem
po polu truskawek i zbierania owoców,
które zawiezie rowerem do skupu,
w którym wypłacą mu pieniądze,
które przeznaczy na bilet na pociąg jadący do miasta,
w którym przesiądzie się na autobus do drugiego miasta,
w którym jak się okaże zamknęli ostatnią księgarnię,
więc zapisze się do biblioteki,
w której za tydzień wyrobią mu kartę czytelnika,
dzięki której będzie mógł wypożyczyć ksero z ksera ksera z rozdziału o usuwaniu woreczków żółciowych,
który to rozdział znajduje się w podręcznik chirurgii dla studentów pierwszego roku medycyny.
A książka jak na złość jest akurat po gruzińsku.
Czasami tak właśnie wygląda praca copywritera:
mordercza presja czasu + brak zielonego pojęcia o tym, o czym ma się pisać.
Zobacz pierwszą i trzecią część słownika.
32 komentarze
Maciej jak chcesz zostać na polskiej scenie copywriterskiej sam, to po prostu to napisz. A ten tu zniechęca wszystkich! Niedoczekanie Twoje 😀
Hehe 🙂 Nie zostanę sam, bo zaraz z niej znikam 🙂
Maciej jak chcesz zostać na copywriterskiej scenie polskie sam, to po prostu to napisz. A ten tu zniechęca wszystkich! Niedoczekanie Twoje 😀
Super opisane pojęcia! Chyba własnie takiej wiedzy mi potrzeba, tak więc zabieram się do nadrabiania pozostałych części Słowniczków copywritera 😉
No nie wiem 🙂 To raczej gorzki tekst, może zniechęcić do tej pracy 😉
Będzie krótko i na temat: Zajebiste! Uwielbiam! 🙂 Szczególnie rozrzut tematów i presję, o których wspomniałeś 🙂
Dzięki 🙂
Mam nadzieję, że o presji już niedługo będę co najwyżej czytał na blogach :))
Świetny post z przydatnymi i zabawnymi słowami. Co do ,,szeptania,, to czasami warto się zastanowić, Według mnie ostrożnie z tymi ,,szeptającymi,,.
Szeptanka to szemrana sprawa 🙂
Bardzo przydatny, szczególnie dla kogoś, kto wykonuje ten zawód! Więcej takich tekstów!
Będą na pewno 🙂
Słowniczek jest mega, śmiechłam już na marketingu szeptanym 🙂
Dzięki 🙂 Też miałem mnóstwo radochy przy pisaniu 😉
Definicje z wszystkich trzech części świetne 🙂 Mi najbardziej podoba się presja czasu i przelew 😀
Dziękuję 🙂 Miałem masę frajdy, pisząc wszystkie te hasła. A „presja czasu” to jedna ze scen scenariusza, który piszę teraz na konkurs.
Definicja presji czasu – majstersztyk. Podobnie blokady twórczej. 😀
Dzięki 🙂 Co ciekawe, o wiele dłużej pracowałem nad definicją blokady, niż (o wiele dłuższej) presji czasu. Paradoks 😉
Może na blokadzie trzeba było się dobrze zablokować, aby się udało? 😉
Wydaje mi się, że raczej chodzi o to, że im krótsza forma – tym trudniej zrobić coś naprawdę ekstra 🙂
Content marketing dobre podsumowanie! 🙂
Pół biedy „szeptanka” jeśli dotyczy takich rzeczy jak lakier do paznokci. Gorzej gdy „szeptacze” wypowiadają się w sprawie leków czy innych ważnych życiowo spraw.
Sorki 🙂 Myślałem o marketingu szeptanym 🙂
A mój faworyt to ASAP 😉 Sama prawda.
Mnie się to też kojarzy z sapaniem, czy ostrą zadyszką. W sumie to normalne, zwłaszcza kiedy deadline tyka jak nierozbrojona bomba 🙂
Zgadza się. A SAP sobie, sap. Bylebyś zrobił 😉
:))
Faktycznie zadyszka… Miałam gdzieś w głowie taką wizję tego słowa.
Albo tajne hasło astmatyków 😉
Uwielbiam takie poczucie humoru! 🙂
:))
Coraz lepiej 🙂 Marketing szeptany i ludzkie dramaty ukryte pod call to action to moi faworyci 🙂
Marketing trochę podkoloryzowałem, ale ludzkie dramaty – to samo życie 😉