Jak wypozycjonować swoją markę?

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

Jak wypozycjonować swoją markę?

2 grudnia 2016 Pomysły na biznes 31

 


 

Wyobraź sobie, że wchodzisz na rynek ze swoją usługą. Na przykład z copywritingiem, czyli pisaniem tekstów reklamowych na zamówienie. Jak wypozycjonować twoją nową markę? Jak zwrócić na siebie uwagę, zwłaszcza w tak monstrualnie zatłoczonej branży?

 


 

Na początek ważna uwaga: miej świadomość, że jesteś jednym z wielu.

W dodatku naprawdę nikt na ciebie nie czeka z otwartymi ramonami. Tort jest zbyt mały, by ktoś chciał się nim z tobą podzielić. Skoro otrzeźwiający kubeł zimnej wody mamy już za sobą, to teraz czas na konkrety.

Na początek musisz określić swoją pozycję w stosunku do konkurencji. Dopiero na tle innych będą mogły ujawnić się twoje cechy. A jacy są ci „inni”?

Jedni piszą od wielu lat i mają niepodważalną pozycję w branży. Mogą żądać bardzo wysokich stawek, a mimo to kolejka do nich wcale się nie skraca. Inni piszą od niedawna i oferują dumpingowe ceny lub piszą do tzw. „portfolio”.

Jakby tego było mało, oprócz „ludzi renesansu”, którzy potrafią sensownie pisać na każdy temat, są też osoby specjalizujące się wyłącznie w jednej, wąskiej dziedzinie.

I gdzie tu miejsce dla ciebie? Masz jakiś pomysł?

 


 

Co to jest pozycjonowanie marki?

Jeśli chcesz zaistnieć w świadomości klientów, musisz wyróżnić się czymś w nieprzebranym tłumie freelancerów. Odnaleźć się w tej całej masie, w której:

  • tani copywriterzy ścierają się z tymi, którzy nie wstają z łóżka za mniej niż xxx złotych
  • początkujący z zawodowcami
  • szybkobiegacze piszący tysiące znaków na godzinę – z „żółwiami”, którzy tworzą powoli, ale z namysłem

I właśnie do tego służy pozycjonowanie marki.

Pozycjonowanie to zakomunikowanie odbiorcom cechy lub zestawu cech wiążących się z marką. Wywołanie odpowiednich skojarzeń, by uznali oni te wartości za atrakcyjne i pożądane, a tym samym wywołujące chęć skorzystania z naszych usług. Podsumowując: pozycjonowanie to komunikowanie swoich unikalnych stron konkretnym grupom docelowym.

 


 

Jak zabrać się za pozycjonowanie? 10 przykładów:

1. Wybierz najlepiej jedną, wyróżniającą cię cechę. Dlaczego jedną? Bo o wiele łatwiej i szybciej jest wbić jeden gwóźdź w deskę, niż próbować to zrobić równocześnie z dwudziestoma naraz.

Łatwiej jest sprawić, by twoje nazwisko kojarzyło się z jedną informacją, niż z całym zestawem różnych przymiotników.

 


 

2. Niezależnie od tego czy jesteś wykonawcą, podwykonawcą, czy szefem całej agencji copywriterów – musisz zdefiniować swoją grupę docelową.

Czy chcesz uderzać do potężnych korporacji, średnich firm czy biznesów jednoosobowych. A może po prostu strzelać do wszystkiego, co się rusza? Łapać każde pojawiające się zlecenie?

 


 

3. Przeanalizuj swoje mocne i słabe strony. Wyeksponuj swój największy atut, ale…

 


 

4. …pomyśl, jaką korzyść da klientowi właśnie ta cecha, którą chcesz uwypuklić. Zastanów się, czy faktycznie jest ona aż tak ważna dla odbiorcy?

 


 

5. Spróbuj odróżnić się od innych. Specjalizujesz się w akcjach typu „misson impossible”? Wkraczasz wtedy, gdy wszyscy inni zawodzą? Piszesz szybciej niż mówisz? Wykonujesz zlecenia „na wczoraj”?

 


 

6. Jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie? Posiadasz wyjątkowe cechy, umiejętności? Piszesz biegle po portugalsku? Wykorzystaj to. To także jeden ze sposobów na wypozycjonowanie swojej marki.

 


 

7. Możesz pozycjonować się także za pomocą ceny – na przykład być najdroższym, najlepiej opłacanym copywriterem w Polsce.

Wbrew pozorom, ma to sens. Skoro bowiem są chętni, by płacić ci krocie, to znaczy, że jesteś tego wart.

 


 

8. Wystartuj z nową kategorią usług.

Bądź tym samym pierwszą osobą na rynku, która zaoferuje niedostępny jeszcze nigdzie pakiet produktów. Przykład: spoty radiowe, których naprawdę chce się słuchać.

 


 

9. Pozycjonuj się za pomocą miejsca pochodzenia albo miejsca, w którym pracujesz. Dorób do tego przekonującą legendę / historię. Przykład: „copywriter spod samiuśkich Tater” 🙂

 


 

10. Pozycjonuj się metodą wyraźnego kontrastu do innego usługodawcy.

 


 

To tyle (na początek). Bo prawdziwa orka zaczynie się właśnie teraz. Jednak jeśli dobrze odrobisz lekcję pt. „pozycjonowanie marki”, to szanse na twój rynkowy sukces wyraźnie wzrosną.

Czego ci serdecznie życzę.

 


 

 

31 komentarzy

  1. Olga Kłos pisze:

    Przede mną całe to pozycjonowanie… Ruszam ze swoją działalnością na wiosnę – do tego czasu mam przestrzeń, by przemyśleć Twoje rady i zabrać się do pracy. Dzięki!

  2. Fajna koncepcja Maciej, na pewno trzeba miec wizje tego, jak chcemy byc postrzegani i oprzec sie na naszych mocnych stronach, budujac jakakolwiek marke, gdziekolwiek. Pozdrawiam serdecznie Beata

  3. Iwo Klisz pisze:

    Podoba mi się tak koncepcja, żeby zwracać uwagę na, czy też pozycjonować się na jedną ze swoich cech. To rzeczywiście daje dobry efekt, bo pozwala wyróżnić się z tłumu. Nie jestem Pan X, tylko Panem X, który przepada za jedzeniem pomarańczy. Już jestem „jakiś”. To się wydaje banalne, ale czasem tyle wystarczy, żeby wyprzedzić kilkudziesięciu konkurentów i dostać zlecenie.

  4. Bardzo ciekawy wpis. Swojego czasu robiłam w copywritingu tajze nie jest to dla mnie czarna magia. 🙂

  5. Trudna ta praca domowa. 😉

  6. Cyrysia pisze:

    Pozycjonowanie to dla mnie czarna magia, nad czym ubolewam, bo ciężko przebić się przez konkurencję.

  7. Bardzo istotne informacje. Ci więcej – mające zastosowanie również dla innej grupy freelancerów 🙂

  8. Zgadzam się z tym, co napisałeś 🙂 Dobrze być ekspertem w jakiejś węższej dziedzinie i to komunikować, do tego oczywiście dobrze dobrana grupa docelowa – jeśli ją dobrze określimy to wiemy jak się komunikować, gdzie szukać tych osób czy do kogo kierować komunikaty reklamowe . Język korzyści to kolejna ważna rzecz- bez tego elementu będzie znacznie trudniej 🙂

  9. Anna Tytkowska pisze:

    A mnie najbardziej w tym biznesie brakuje …sensownej copywriterskiej organizacji. Zespołu ludzi, którzy pracowaliby nad dobrym wizerunkiem copywritingu, content marketingu, itd … No bo i cóż po pozycjonowaniu i celowaniu, gdy wielu mniejszych czy większych ludzi biznesu nie ma zielonego pojęcia czym jest copywriting, a jeżeli już wiedzą po co jest ….to pojawia się koronne pytanie: dlaczego on tyle kosztuje?

  10. Ciekawy pomysł ze zrobieniem legendy na temat tego co się robi 😉

  11. Goga pisze:

    Super wpis i fajne wskazówki 🙂 Uwielbiam w tej pracy to, że mogę się nieustannie rozwijać, że każdy dzień wygląda inaczej 🙂 Uwielbiam pokonywać ograniczenia, wymyślać! Cholernie to lubię! 🙂 Mam kilka pomysłów, z którymi pewnie wystartuję po nowym roku, ale jak zwykle największą przeszkodą jest ograniczony czas na wszystko. Ciągle trzeba wybierać… Gdyby tak można było wyczarować dodatkowy miesiąc albo dwa byłoby bosko! 🙂

  12. Super, konkretnie, same dobre dobre rady 🙂 Ja trochę ubolewam nad tym, że nie mam jeszcze specjalizacji – bo uderzenia do wszystkich klientów, nie jest do końca w moim stylu. Ale będę niedługo wchodzić z nową usługą, przeznaczoną dla konkretnej grupy odbiorców – myślę, że to powinno wypalić 🙂

Skomentuj Cyrysia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *