Copywriting: co odróżnia zawodowców od amatorów? (5 elementów)


 


 

Wrażliwość

Znasz pewnie takie powiedzenie: jesteś tym, co jesz.

A co „konsumujesz”, żeby lepiej pisać?
 
 
Co czytasz? Co oglądasz?

Jakie kanały subskrybujesz, jakie profile w mediach społecznościowych śledzisz?
 
 
Jakimi ludźmi się otaczasz?

Czy takimi, którzy ciągną Cię w górę?

Czy tymi, którzy spychają w dół?
 
 
Tymi, którzy pokazują Ci piękno świata?

A może tymi, którzy każą Ci taplać się w jego brudach?
 
 

Rada

Zasada jest prosta: to, co włożysz sobie do głowy, to potem z niej wyjmiesz.

I druga: podobno każdy jest „sumą” 5 osób, z którymi spędza najwięcej czasu.

Weź te dwie sprawy pod uwagę.
 


 

Entuzjazm

Co jeszcze odróżnia profesjonalistów od amatorów?

Ci pierwsi odsyłają dwudziestą siódmą poprawkę tekstu z tym samym entuzjazmem, z jakim wysyłali pierwszą wersję.
 
 
A jak to jest u Ciebie?

Ile uwag klienta potrzeba, żeby wyprowadzić Cię z równowagi?

Niech zgadnę: już druga wystarczy?
 
 

Rada

Wyobraź sobie, że ta Twoja pierwsza, wychuchana i dopieszczona wersja faktycznie nie jest najlepsza.

Że naprawdę stać Cię na coś dużo lepszego.

I że właśnie to „dużo lepsze” chce wydobyć z Ciebie klient.
 


 

Gotowość do natychmiastowego działania

Wypracowane procedury, gotowe schematy, które pozwalają szybko uporać się ze zleceniem, zdążyć przed dedlajnem.

To również bardzo pomaga działać w tym fachu.
 
 
Co konkretnie robisz, kiedy dostajesz maila ze zleceniem?

Jakie są Twoje kolejne kroki?

Znasz je dokładnie, czy idziesz na żywioł?
 
 

Rada

Zacznij od prostych czynności:

– zapisz sobie zlecenie w pliku ze zleceniami

– załóż plik .doc i nazwij go odpowiednio

– ustaw sobie ulubiony font, kolor, rozmiar interlinii

Te czynności pomogą Ci gładko wślizgnąć się w temat i ruszyć z robotą.
 


 

Wiedza o ludziach

W copywritingu przydaje się wiedza na temat tego:

a) jak na ludzi działają dane słowa czy frazy.

b) kiedy warto ich użyć, żeby osiągnąć zamierzony efekt i wywołać określone emocje.
 
 
Czy umiesz WCZUĆ SIĘ w osobę, która przeczyta to, co napisałeś?

Czy potrafisz wyobrazić sobie, jakie MYŚLI pojawią się w jej głowie na dźwięk każdego z Twoich słów?

Czy znasz ciężar odpowiedzialności za wszystko, co wychodzi spod Twoich palców?
 
 

Rada

Tworząc coś dla klienta, wyobraź sobie, że piszesz ten tekst dla kogoś z Twojej rodziny (bliższej i dalszej).

Dla kogoś, na kim naprawdę Ci zależy.

Dla żony, dziecka, wujka, siostry i tak dalej.

Dla mechanika, informatyka, nauczycielki, studenta, czyli kogokolwiek, kto jest częścią Twojej rodziny.

To pozwoli Ci utrzymać wysoką jakość + znaleźć język trafiający do konkretnej grupy odbiorców.
 
 
UWAGA:
Być może zabrzmi to górnolotnie, ale kierowanie się dobrem i szczęściem odbiorcy tekstu pomoże Ci zawsze pisać bardziej merytorycznie i z większym… sercem.

Inaczej mówiąc, powinieneś naprawdę lubić ludzi, do których kierujesz swoje słowa.

Z kolei żeby lubić innych ludzi, musisz najpierw polubić siebie.

A żeby polubić siebie… (cóż, tutaj wkraczamy w zupełnie inne obszary).

Copywriting i miłość bliźniego? Dla mnie to naturalne połączenie!
 


 

Umiejętności

Warto wreszcie popracować nad umiejętnościami:

a) szybkiego rozwiązywania problemów klientów (niestety, to przychodzi dopiero z czasem)
 
b) wywoływania emocji / gęsiej skórki u internautów (najlepiej pisać to, co samemu chciałoby się na dany temat przeczytać)
 
c) biegłego pisania w różnych stylach, trafiania do ludzi posługującymi się różnymi odmianami języka polskiego
 
d) rozkładania cudzych tekstów / spotów / pomysłów na czynniki pierwsze, żeby dowiedzieć się, jak ktoś coś zrobił (inżynieria wsteczna)
 
e) umiejętność takiego trzymania się briefu, żeby klient, patrząc na efekt końcowy, mógł z łatwością odnaleźć wspólny mianownik między swoimi oczekiwaniami a tym, co dostał od copywritera
 
 
Które rzeczy z tej listy masz już opanowane?

Nad którymi musisz jeszcze przysiąść?
 


 
Powyższy tekst pochodzi z czwartej lekcji mojego kursu copywritingu dla początkujących:
 

KURS COPYWRITINGU I KREATYWNEGO PISANIA: dla początkujących, z mentorem, online, płatny i darmowy


 


 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *