Budowanie marki: działaj tak, żeby każdy marzył o wywiadzie z Tobą!

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

Budowanie marki: działaj tak, żeby każdy marzył o wywiadzie z Tobą!

15 kwietnia 2020 Inspiracje dla copywritera 2


 


 

Powyższe zdanie to rada nie tylko dla freelancerów i twórców internetowych. Zobacz 3 powody, dla których warto wziąć ją sobie do serca.

 


 

Działaj tak, czyli konkretnie jak?

Żeby była jasność.

Nie chodzi mi o to, żeby namówić Cię do robienia kontrowersyjnych rzeczy, które momentami ocierają się wręcz o desperackie poszukiwanie aplauzu. Ani do głupiego obrażania czyichś uczuć czy seryjnego wywoływania gównoburz. Nie taką popularność mam na myśli.

Takie działanie przypomina wypalanie suchych traw.

Owszem, akcja gna tu na złamanie karku, dymu jest sporo, ale kiedy to wszystko się już skończy, nie mija więcej niż parę tygodni, gdy wstydliwe pogorzelisko zostaje szczelnie zarośnięte szczelną warstwą nowej zieleni.

 


 
Bardziej chodzi mi o przekonanie Cię do robienia na co dzień rzeczy, które pociągają ludzi w górę, zamiast tłamsić ich przy ziemi. Do zmieniania ich życia na lepsze, do przytwierdzania im skrzydeł.

Pozostając przy tej metaforze przyrodniczej, zamiast bezmyślnego wypalania traw, zamiast szokowania dla samego szokowania – postaw na sadzenie lasu, który przez setki lat będzie cieszył ludzkie oczy.

Albo na projektowanie spektakularnego parku, na przykład takiego, jaki stworzył w swojej posiadłości Krzysztof Penderecki.
 
 
Zaraz zobaczysz, dlaczego warto tak robić.

 


 

Daj się poznać od najlepszej strony

Wybierając osoby do wywiadów, najczęściej rozglądam się za ludźmi, którzy działają inaczej niż większość i robią więcej niż ktokolwiek od nich wymaga. W większości przypadków jednak nie muszę wcale ich szukać.

Po prostu natykając się na nich, widząc co i jak robią, mam od razu intuicyjne przeczucie, że warto poprosić ich o rozmowę. Niedługo dwa takie wywiady pojawią się na tej stronie.

 


 

Oto pierwszy z nich: https://maciejwojtas.pl/studio-blogo/
 


 

Wybieram tych, którzy, mówiąc kolokwialnie, mają w sobie to „coś”. I nie chodzi mi o ich popularność, zasięgi czy inne marne błyskotki, a bardziej o ciekawe, bogate wnętrze i o to, że swoją działalnością choć trochę zmieniają świat.

Zresztą, zobacz kilka takich rozmów.

 


 

3 rzeczy, które zyskasz, udzielając wywiadu

Korzyści jest na pewno więcej, ale chcę pokazać Ci te, które najbardziej do mnie przemawiają.
 

1)

Pierwsza korzyść z udzielonego wywiadu to link do Twojej strony. Zysk niby niewielki, ale taki odnośnik fajnie popchnie Twoją witrynę o te kilka milimetrów (w dobrym kierunku).

Jeśli jesteś freelancerem, to z pewnością wiesz, że każdy taki ruch w górę wyników wyszukiwania przekłada się na realny wzrost zapytań od potencjalnych klientów.
 

2)

Druga korzyść to otwarcie się na internautów żyjących w „bańce” innej niż Twoja.

W dzisiejszych czasach to zamknięcie się na innych jest stosunkowo częstym zjawiskiem. W teorii mamy wręcz nieograniczony dostęp do ludzi całego świata, możemy mieć znajomych w każdym porcie, ale w praktyce bardzo rzadko wychodzimy poza znane nam swojskie podwórko.

Jeśli jesteś freelancerem, to wiesz dobrze, że pokazując się nowej grupie odbiorców, wydatnie zwiększasz szanse na zdobycie kolejnych klientów. To zawsze działa (mam na to mocne dowody).
 

3)

Największą korzyścią wywiadu z Tobą są jednak same… pytania!

Ze zdziwieniem i zdumieniem zobaczysz, jak potrafią one zmusić Cię do myślenia, refleksji, zastanowienia się nad swoim życiem.

Szukając odpowiedzi na kwestie takie jak: „dlaczego właściwie robisz to, co robisz”, albo „co cię inspiruje”, albo „jakie zdanie o sobie chciałbyś przeczytać na swoim nagrobku”, zaczniesz patrzeć zupełnie inaczej na różne sprawy.

Zdradzę Ci, że przeprowadzając wywiady (a robię tego ostatnio sporo), dostaję od czasu do czasu informację zwrotną od rozmówców, którzy wręcz dziękują za to, że zadałem im jakieś ważne dla nich pytanie.

 


 

Jaki z tego morał?

Zamiast lamentować, że nikt do Ciebie nie linkuje, nikt Cię w Twojej branży nie zna i pies z kulawą nogą się Tobą nie interesuje – poświęć czas i energię na tworzenie wokół siebie rzeczy, które wyrywają z butów:

  • prowadź profile w mediach społecznościowych,
  • udzielaj się tam, gdzie Cię do tej pory nie było,
  • pomagaj innym na różne sposoby,
  • rozwijaj swoje wnętrze,
  • pokazuj się z jak najlepszej strony,

a prędzej czy później ktoś się do Ciebie zgłosi z prośbą o to, byś udzielił mu wywiadu. Masz to jak w banku!
 
 
Dzięki wywiadom zaczniesz zdobywać nowych klientów (podnosząc pozycje swojej strony albo docierając do nowych odbiorców), a przy okazji rozwiniesz się jako człowiek.

Proste, prawda?

 


 
PS. Gdybyś przypadkiem uznał, że warto mnie popytać o to i owo, to wiesz, gdzie mnie szukać 🙂

 


 

Kurs copywritingu: zapowiedź

Prowadzenie bloga firmowego | Pisanie artykułów blogowych

Scenariusze spotów radiowych, które przemawiają do wyobraźni słuchaczy

2 komentarze

  1. MYŚL! pisze:

    Dzień dobry Maćku
    Zaczynam tak poufale, mimo, że się nie znamy, ale stałeś się – przez swe wpisy, artykuły i rzeczy, którym nadajesz nowy, nieznany sens – stałeś się po prostu bliską, bratnia duszą. Zrozumienie rozmówcy i tematu wprost emanuje z Ciebie.
    A to takie czasem trudne…
    Kiedyś też tak miałem i się zaplątałem… w podważanie matematycznych dowodów Cantora o istnieniu zbiorów z większą ilością elementów niż nieskończoność. I to porozumienie się urwało. To znaczy nadal staram się zrozumieć innych, ale sam już nie znajduję zrozumienia. Czuję się wyalienowany – szukam nadal kogoś wśród matematyków, logików, kto albo wskaże błąd mego rozumowania, albo uzna ich prawdziwość i wszystkie kontakty się urywają…
    Może Ty, Maćku mógłbyś mi w tym pomóc? Drogę opisuję w:
    https://mysl.com.pl/pl/n/12
    Nie liczę na Twe zaangażowanie się w zrozumienie tematu, choć uważam to za możliwe, ale zrozumienie drogi i ewentualną pomoc by nie być zbywanym przez przemilczenie. Oczywiście nie wszystkie znajomości się urwały – obecnie oczekuję na opinię logika, bo to właśnie w podstawach teorii mnogości najważniejsza jest logika, lub jej brak, jak kto woli.

  2. Paulina pisze:

    Ten wpis powinni przeczytać też właściciele stron internetowych. Bez stworzenia marki osobistej, czy marki firmy, nie ma co liczyć na wzrost popularności. A bez zaangażowania i aktywnych działań nie da się osiągnąć takiego efektu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *