Dylemat copywritera: czym wypełnić portfolio?

Maciej Wojtas: copywriter | kompozytor

Dylemat copywritera: czym wypełnić portfolio?

15 października 2016 Porady dla piszących 13

 


 

Chcesz zostać copywriterem, ale nie masz portfolio?

Zobacz listę tematów artykułów, które mogą:

  • stać się twoją wizytówką
  • stać się reklamą twoich umiejętności
  • stać się dowodem twojej kreatywności
  • pokazać twoją techniczną biegłość w pisaniu
  • pomóc ci złapać klienta
  • pomóc ci zrobić wrażenie na ludziach z agencji

 


 
Uwaga: tematy nie są proste w realizacji. Jeśli nie czujesz się na siłach, odpuść je sobie.
 


 

10 powodów, dla których […] to najlepszy zawód na świecie

Wybierz jakiś rzadki zawód, nietypową specjalizację. Albo stwórz zawód fikcyjny, nieistniejący. Ewentualnie opisz jakieś bardzo prozaiczne zajęcie. Masz tutaj pełną dowolność.

Artykuł w formie listy to coś, co będziesz pisał / pisała stosunkowo często. Warto więc przećwiczyć tę umiejętność.

 


 

10 powodów, dla których […] to najgorszy zawód na świecie

Pobawiłeś się w adwokata, to teraz zabaw się w prokuratora. Taka umiejętność również może ci się przydać w tym fachu. Opisz ten sam zawód, ale od możliwie najgorszej strony.

Copywriter to takie schizofreniczne zajęcie, w którym jednego dnia wychwala się coś pod niebiosa, by drugiego wdeptać to w ziemię.

Na przykład dziś piszesz, że wyjazd nad polskie morze to podróż schodami prosto do nieba, a jutro (dla innego klienta), że kąpiel w Bałtyku powoduje raka z przerzutami, a Gdańszczanie lubują się w zjadaniu dzieci wygrzewających się na plaży.

 


 

Artykuł sponsorowany, w którym w ogóle nie pojawia się nazwa produktu…

…a i tak świetnie wiadomo, o co chodzi.

Artykuł sponsorowany, który wygląda jak „normalny”? To duża sztuka. Jak to zrobić? Tutaj masz świetny, choć żartobliwy przykład na to, że można pominąć kluczowe słowa, a i tak będzie się zrozumianym:


 


 

Trzy opisy tego samego produktu (np. mleka)

Z tym, że każdy opis skierowany będzie do innej grupy wiekowej (do dzieci, dorosłych oraz starców zwanych też seniorami).

Tworząc takie opisy, nauczysz się patrzeć na produkt tak, by wyciągać z niego cechy istotne dla danego odbiorcy.

 


 

Nietypowy opis produktu

Produkt dla dzieci opisany tak, jakby był dozwolony wyłącznie dla dorosłych. Ewentualnie produkt dla dorosłych opisany tak, jakby był przeznaczony dla dzieci.

 


 

Słowniczek wyjaśniający zjawiska charakterystyczne dla jakiejś branży / jakiegoś zjawiska

Przykład:

Słowniczek copywritera (wersja dla zgorzkniałych) – cz. 2

 


 

Artykuł w formie FAQ

Na przykład na ważny dla każdego copywritera temat: jak zdobywać zlecenia copywriterskie.

 


 

Tutorial tłumaczący krok po kroku jak zrobić coś, co każdy umie zrobić

Na przykład jak zasznurować buty, jak włączyć komputer albo jak przejść na drugą stronę ulicy. Umiejętność przetłumaczenia najprzeróżniejszych zagadnień na język zrozumiały przez każdego, warta jest każdych pieniędzy.

Dobry copywriter z jednej strony potrafi bez trudu wytłumaczyć zawiłości fizyki kwantowej nawet najbardziej nieogarniętym przedszkolakom.

Z drugiej, nawet najprostsze rzeczy umie zobrazować tak, by swoim barwnym tekstem wywołać gorące wypieki na twarzach czytelników.

 


 

Zobacz też:

Jak (szybko) stworzyć portfolio, które zauroczy klienta?

 

13 komentarzy

  1. www.kasiaekiert.pl pisze:

    aaa zainspirowałeś mnie 🙂

  2. „Copywriter to takie schizofreniczne zajęcie”, mocne słowa, Panie Maćku!

  3. Posty „10 powodów na…” to, brzydko mówiąc, zapchaj dziury, ale bardzo fajnie sprawdzają się w sytuacjach gdy 1. chcemy coś napisać na szybko, 2. brakuje nam kontentu albo 3. chcemy przykuć uwagę i się wypozycjonować – lubię to 🙂
    ps. Muszę przeczytać „Dlaczego małe dziecko może zniszczyć facetowi życie” 😉 i podsunę drugiej połowie 😀

    • Maciej Wojtas pisze:

      To zależy, czy zapchajdziura ma być „na odwal się” czy chcemy zrobić z tego perełkę 🙂
      Co do tekstu o dzieciach – proszę nie sugerować się tytułem, jest przewrotny 😉

  4. Monika pisze:

    Jak zawsze można na Pana liczyć, kiedy idzie o twórczą inspirację! 🙂

    Jeśli już ma się te kilka świetnych tekstów w zanadrzu, warto estetycznie je przedstawić, żeby pokazać się jako profesjonalny copywriter i zyskać upragnione rzesze klientów. Można to zrobić na przykład tak: https://jakzostaccopywriterem.pl/jak-stworzyc-portfolio-copywritera/. Tekst dla każdego copywritera (nawet początkującego), który chce szybko i bezboleśnie stworzyć dobre portfolio.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *