Napisz to lepiej niż Julian Tuwim!

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

 


 

1.

Jednym ze sposobów pisania historii jest pozwolenie, by opowieść… sama nas prowadziła.

Taką radę usłyszałem, oglądając wywiad ze Stephenem Kingiem.

Nie wiem, czy nie był to skrót myślowy, ale… załóżmy, że nie.
 
 
Pisanie metodą „pójścia na żywioł” na pewno ma sens, jeśli chcemy znaleźć nowe pomysły.

Po prostu czynność pisania samoistnie wyzwala w nas pomysły, na które nigdy nie wpadlibyśmy, działając „na sucho”.

Sprawdziłem to wiele razy i faktycznie – tak to właśnie działa!
 
 
Ważne jest, żeby po takiej sesji spontanicznego pisania całą opowieść usystematyzować.

Włożyć ją w odpowiednią formę.
 
 

Trudne zadanie dla Ciebie:

Spróbuj napisać historię, której bohaterem będzie wyraz losowo wybrany ze słownika.
 
 
Przykład:
 

Napisz „cokolwiek”, a zobaczysz coś niezwykłego


 
 
Zacznij tak:

„Dawno, dawno temu żył sobie… XXXXXX.

XXXXXX był taki i taki.

Pragnął tego i tego.

Pewnego dnia…”.
 
 

Podeślij mi to, co Ci wyszło! Jeśli zechcesz, opublikuję Twój tekst w kolejnym newsletterze.

 


     

     


     

    2.

    Drugie zadanie będzie jeszcze trudniejsze, ale czuję, że da Ci ono sporo satysfakcji.

    Przerób poniższy wiersz na bardziej „ekologiczny”.

    Niech lokomotywa będzie miała napęd hybrydowy, elektryczny albo wodorowy.

    Oczywiście ze wszystkimi tego konsekwencjami!
     
     
    Stoi na stacji lokomotywa,
    Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
    Tłusta oliwa.

    Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
    Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
    Uch – jak gorąco!
    Puff – jak gorąco!
    Uff – jak gorąco!
    Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
    A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
    Wagony do niej podoczepiali
    Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,
    I pełno ludzi w każdym wagonie,
    A w jednym krowy, a w drugim konie,
    A w trzecim siedzą same grubasy,
    Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,
    A czwarty wagon pełen bananów,
    A w piątym stoi sześć fortepianów,
    W szóstym armata – o! jaka wielka!
    Pod każdym kołem żelazna belka!
    W siódmym dębowe stoły i szafy,
    W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
    W dziewiątym – same tuczone świnie,
    W dziesiątym – kufry, paki i skrzynie,
    A tych wagonów jest ze czterdzieści,
    Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
    Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
    I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
    I każdy nie wiem jak się wytężał,
    To nie udźwigną, taki to ciężar.
    Nagle – gwizd!
    Nagle – świst!
    Para – buch!
    Koła – w ruch!

    Najpierw — powoli — jak żółw — ociężale,
    Ruszyła — maszyna — po szynach — ospale,
    Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
    I kręci się, kręci się koło za kołem,
    I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,
    I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
    A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!
    Po torze, po torze, po torze, przez most,
    Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,
    I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
    Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
    Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.
    Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
    Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
    Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,
    Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.

    A skądże to, jakże to, czemu tak gna?
    A co to to, co to to, kto to tak pcha,
    Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?
    To para gorąca wprawiła to w ruch,
    To para, co z kotła rurami do tłoków,
    A tłoki kołami ruszają z dwóch boków
    I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
    Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,
    I koła turkocą, i puka, i stuka to:
    Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!…
     
     

    Podeślij mi to, co Ci wyszło! Jeśli zechcesz, opublikuję Twój tekst w kolejnym newsletterze.

     


       

       


       

      Zapraszam Cię na kursy pisania z osobistym mentorem:

       

      KURS COPYWRITINGU I KREATYWNEGO PISANIA: dla początkujących, z mentorem, online [WERSJA PEŁNA]


       

      KURS COPYWRITINGU I KREATYWNEGO PISANIA: dla początkujących, z mentorem, online [WERSJA OKROJONA]


       

      Kurs online: pisanie bajek / książek dla dzieci


       

      Kurs pisania tekstów piosenek