);

Jak stworzyć nazwę dla grupy na Facebooku?

Pomysły na biznes, firmę i karierę | Blog copywritera

Jak stworzyć nazwę dla grupy na Facebooku?

15 stycznia 2018 Pomysły na biznes 0


 


 

Ostatnia informacja na temat przycięcia zasięgów stron na Facebooku sprawiła, że internauci ruszyli zakładać swoje grupy.

PYTANIE: jak nazwać grupę, żeby przyciągnąć do niej ludzi? 

 


 

Grupa na Facebooku: jak ją nazwać?

Zauważyłem, że ludzie zaskakująco często mają spory problem ze znalezieniem nazwy dla swojej grupy. Tu i ówdzie na Facebooku pojawiają się już nawet pierwsze ogłoszenia dotyczące tego tematu.

Moim zdaniem, do tematu tworzenia nazwy dla swojej grupy można podejść na kilka sposobów:
 


 

1) Nazwa klasyczna

  • Zero Waste Kraków
  • Social Media
  • Copywriterzy

 
Plusy:

Nazwa taka jest łatwa do znalezienia i zapamiętania. Ma w sobie wszystko co trzeba. Łatwość znalezienia grupy w facebookowej wyszukiwarce ma ogromne znaczenie. Co z tego, że masz na przykład grupę dla entuzjastów biegania, skoro jej nazwa, powiedzmy „Strusie i gepardy”, nie zawiera ani śladu słowa kluczowego?
 
Minusy:

Tak jak jest to z domenami, te najlepsze są już z reguły zajęte.
 
Jak stworzyć taką nazwę?

Pójść drogą pierwszych, najbardziej oczywistych skojarzeń. Nie kombinować, nie szukać na siłę błyskotliwości. I modlić się, żeby nazwa była wolna.
 


 

2) Nazwa „pod seo”

  • Modelki, castingi, zlecenia, kontakt

Oczywiście określenie „pod seo” to tylko nawiązanie do praktyki upychania słów kluczowych na stronie internetowej. W tym przypadku nazwa takiej grupy składa się wyłącznie z wyrazów powiązanych z jej tematyką.
 
Plusy:

Informacja w czystej postaci. Zero zbędnych słów.
 
Minusy:

Tyłka nie urywa, niestety. Z drugiej strony, nie zawsze nazwa musi od razu wyrywać człowieka z butów.
 
Jak stworzyć nazwę?

Można zrobić to tak, jak w powyższym przykładzie, czyli czysto mechanicznie. Można jednak postarać się bardziej i tak dobrać słowa, żeby harmonijnie ze sobą współgrały, pasowały do siebie, dobrze brzmiały i miały rytm.

Oto trzy przykłady (fikcyjne): Szmelc, mydło i powidło / Całuski, cukiereczki, ciasteczka / Auta, autka, auteczka.
 


 

3) Nazwa zawierająca neologizm

  • Blogerzy brainsztormują
  • Minerwiści: grupa o sztuce

 
Plusy:

Oryginalność, którą trudno podrobić. Po drugie, neologizm może stać się językowym znakiem rozpoznawczym grupy (przykład: „minerwiście” jako odpowiednik słowa „zaje…cie”).
 
Minusy:

Nie każdy neologizm jest zrozumiały dla przeciętnego użytkownika FB. Co gorsza, może wręcz działać odstraszająco. Ktoś gotów jest pomyśleć, że w to jakaś grupa wzajemnej adoracji, w której nowe osoby czują się co najmniej dziwnie.
 
Jak stworzyć nazwę?

Zrobić to, co robią dzieci, kiedy słyszą jakieś nowe słowo: wdzięcznie je przekręcić.
 


 

4) Nazwa zawierająca pytanie

 
Plusy:

Od razu wiadomo, o co chodzi. Im bardziej wyraziste pytanie, tym większa szansa, że twoja grupa zostanie zauważona w masie innych.
 
Minusy:

Jeśli zakres pytania jest zbyt wąski, nazwa może w przyszłości ograniczać administratorowi pole manewru.
 
Jak stworzyć nazwę?

Sięgnąć do języka potocznego i zaczerpnąć z niego jakąś jędrną frazę.
 


 

5) Nazwa zawierająca personalia założyciela

  • Grupa Macieja Wojtasa

 
Plusy:

Twoje nazwisko wryje się w pamięć członków grupy. Takie posunięcie to także ważny element budowania marki osobistej.
 
Minusy:

Twoje nazwisko wryje się w pamięć członków grupy. Jeśli podpadniesz ludziom, szybko o tobie nie zapomną, oj nie…
 
Jak stworzyć nazwę?

Do nazwy z punktu pierwszego (czyli tej wzorcowej) należy dodać imię i nazwisko właściciela grupy.
 


 

Jak zarżnąć dobrze prosperującą grupę na Facebooku?

Zobacz 13 sposobów na zniszczenie grupy

 


 

6) Nazwa dwuczłonowa

  • Design thinking – projektuj, testuj, zarabiaj
  • Teoretycznie tak – grupa pronaukowa

 
Plusy:

Można wstawić kluczową informację dotyczącą tematu grupy w jednym członie i zaszaleć kreatywnie – w drugim.
 
Minusy:

Ludzie będą pamiętać tylko jeden, najczęściej pierwszy człon.

Jak stworzyć nazwę?

Zacząłbym od prostszego członu, żeby nie utknąć nad pustą kartką papieru.
 


 

7) Nazwa odnosząca się do tytułu strony firmowej

Na koniec oczywista oczywistość. To najprostszy sposób na nazwanie grupy. Czasami wystarczy wręcz skopiować starą nazwę.
 


 

Długość nazwy grupy

Kolejny problem to długość nazwy grupy. Intuicja podpowiada, że im nazwa krótsza, tym lepsza. Jednak w mocno zatłoczonych branżach może sprawdzić się strategia… odwrotna.

Dobrym przykładem jest wspomniana już grupa Jak zrobić wpis na bloga, żeby czytelnika wyrwało z butów. To prawdopodobnie najdłuższa nazwa, jaką posiada grupa dotycząca blogowania. I zdaniem wielu, zdecydowanie najbardziej oryginalna.
 


 

Pytanie za milion

Czy nazwa grupy ma znaczenie?

Czy decyduje o tym, ilu ludzi do niej dołączy? Odpowiem dyplomatycznie: to zależy. Jeśli masz znane nazwisko, autorytet, renomę, jesteś influencerem górnej półki, wtedy nazwa jest drugorzędna.

Ludzie i tak pójdą za tobą w ogień.
 


 

Szukasz nazwy dla swojej grupy na Facebooku?

Opisz swój problem w komentarzu pod tym artykułem. Odpowiem na każdy z nich.

 


 

Zobacz koniecznie te wpisy o grupach na FB:

Ile naprawdę kosztuje prowadzenie grupy na Facebooku?
 
Czego nie wiesz o kryzysach na FB?
 
Czego nauczyłem się przez rok prowadzenia grupy?

 


 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copy link
Powered by Social Snap