Jak napisać egzamin 8-klasisty z języka polskiego?

Szkoła języka polskiego | Nauka kreatywnego pisania | Kursy, lekcje, korepetycje

Jak napisać egzamin 8-klasisty z języka polskiego?

4 października 2024 Bez kategorii 0


 


 
Zapytałem kiedyś kilkunastu rodziców o to, z którym szkolnym przedmiotem ich dzieci mają najwięcej problemów.
 
Odpowiedzi mnie zaskoczyły.
 
Spodziewałem się przedmiotów ścisłych: matematyki, fizyki, chemii.
 
Okazało się, że rodzice najczęściej muszą pomagać swoim dzieciom w nauce… języka polskiego!
 


 

Dlaczego język polski jest taki trudny?

 
Bo nie jest przedmiotem ścisłym.
 
Bo wykonując jakieś zadanie, można do niego podejść na wiele sposobów.
 
Bo w języku polskim 2+2 nie zawsze równa się cztery 🙂
 
Wszystko to sprawia, że egzamin ósmoklasisty z języka polskiego (matura też) to dla wielu uczniów najbardziej stresujący moment w ich edukacyjnej karierze.
 
Na szczęście można temu zaradzić.
 
Jak?
 
O tym za chwilę.
 


 

Kim jestem, żeby Cię pouczać?

 
Pierwszy egzamin zdałem w wieku 7 lat, w szkole muzycznej.
 
Ostatni – 20 lat później, na Uniwersytecie Jagiellońskim.
 
Każdego roku zdawałem ich od kilku do kilkunastu.
 
 
Dziś uczę moje dzieci w trybie edukacji domowej.
 
Edukacja domowa polega na tym, że rodzice sami uczą swoje dzieci.
 
Uczą ich wszystkich szkolnych przedmiotów.
 
Robię to już piąty rok.
 
Przygotowuję je do maratonu składającego się z kilkunastu naprawdę trudnych egzaminów rocznie.
 
Tak więc o zdawaniu egzaminów wiem całkiem sporo 🙂
 
 
Co robię zawodowo?
 
Jestem copywriterem, scenarzystą, storytellerem i autorem bajek dla dzieci.
 
Pracuję w branży kreatywnej od ponad 12 lat.
 
Uczę również copywritingu i kreatywnego pisania.
 
Mówiąc wprost, mam papiery na pisanie.
 
 
Tyle o mnie.
 
Czas na Twój egzamin ósmoklasisty 🙂
 


 

1. Od czego zacząć pisanie egzaminu ósmoklasisty?

 
Od najłatwiejszych zadań.
 
Dlaczego od nich?
 
Żeby Twój mózg jak najszybciej dostał nagrodę.
 
Kiedy wykonujesz nawet drobne zadania i robisz to w miarę sprawnie, Twój mózg wpada w dobry nastrój.
 
Zaczynać czuć się pewniej.
 
Dostajesz wiatru w żagle.
 
Opuszcza Cię stres, który zżerał Cię przed wejściem na salę egzaminacyjną.
 
 
Natomiast rozpoczynanie egzaminu od najtrudniejszych zadań jest, moim zdaniem, błędem.
 
Dlaczego?
 
Bo zatrzymujesz się na ich rozwiązaniu, a zegar cały czas tyka.
 
Zaczynasz się (nawet podświadomie) denerwować.
 
Martwisz się, że nie zdążysz rozwiązać wszystkich zadań.
 
Ten stres sprawia, że popełniasz drobne błędy.
 
A potem coraz większe.
 


 

2. Jak czytać polecenia?

 
Prawidłowe odczytanie polecenia i zrozumienie go to 90 procent sukcesu.
 
Sporo, prawda?
 
Natomiast niezrozumienie polecenia i błędne wykonanie zadania to niemal 100-procentowa gwarancja porażki.
 
Na szczęście można tę umiejętność szybko opanować.
 
Jak?
 
O tym już za chwilę.
 


 

3. Kiedy Twoja odpowiedź będzie prawidłowa?

 
Choć egzamin z języka polskiego polega na pisaniu, czyli czymś, co niektórzy nazywają „laniem wody, to musisz pamiętać o jednym:
 
najwyżej oceniane odpowiedzi są konkretne.
 
Trafiają w punkt.
 
Nie rozwodzą się o wszystkim, co przyszło Ci w tym momencie do głowy.
 


 

4. Kiedy Twoja odpowiedź będzie zła?

 
Kiedy skopiujesz zdania od kolegi, z książki albo z… treści egzaminu.
 
Prawidłowe odpowiedzi to te, które napiszesz własnymi słowami.
 
Dlatego jeśli odpowiadając na któreś pytanie, będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, zrób jedną prostą rzecz:
 
napisz to po swojemu, własnymi słowami.
 


 

5. Co musi mieć Twój tekst?

 
Rozprawka, opowiadanie, ogłoszenie, podanie, CV, recenzja itd.
 
Każda z tych rzeczy ma określoną budowę.
 
Każda zbudowana jest z typowych dla niej klocków.
 
Jeśli pominiesz któryś z klocków, budowla będzie niekompletna.
 
A może nawet zawali się.
 
 
Oto przykłady takich „niedokończonych” budowli:
 
– recenzja, w której nie ma osobistej opinii autora
 
– życiorys bez żadnych dat
 
– rozprawka bez argumentów
 


 

Rzecz najważniejsza

 
Prawidłowe teksty są napisane dokładnie na podany temat.
 
Nie krążą obok tematu.
 
Jeśli w poleceniu jest: „napisz, co na ten temat powiedział Janko Muzykant”, to musisz napisać, co na ten temat powiedział właśnie ten bohater.
 
Nie Bilbo Baggins, Cześnik czy Pan Kleks.
 
Oczywiście możesz o nich wszystkich wspomnieć, ale dopiero wtedy, kiedy opowiesz o Janku Muzykancie.
 
Znam przypadki, kiedy uczeń próbuje rozpisać się „obok” tematu, licząc na to, że egzaminator doceni jego wysiłek.
 
Niestety, tak to nie działa.
 


 

Chcesz zwiększyć szanse zdania tego egzaminu?

 
Zwróć uwagę na jeden istotny szczegół:
 
na czytanie ze zrozumieniem.
 
Po pierwsze: na czytanie poleceń w zadaniach.
 
Po drugie: na czytanie tekstów źródłowych, czyli fragmentów książek, do których będą dołączone różne pytania.
 
 
Jeśli prawidłowo odczytasz polecenia i właściwie zrozumiesz teksty źródłowe, to zwiększysz (bardzo!) szanse na dobry wynik egzaminu z języka polskiego.
 


 

Jak nauczyć się (za darmo) czytania ze zrozumieniem?

 
Wystarczy zapisać się na mój 5-dniowy kurs mailowy.
 
Codziennie przez 5 dni na Twój adres mailowy będę wysyłał Ci 5 prostych zadań.
 
Rozwiązanie każdego z nich zajmie Ci jakąś… minutę.
 
Co więcej, rozwiązanie każdego z tych zadań będziesz mógł odesłać mi do sprawdzenia.
 
Za darmo.
 


 

Zapisz się na darmowy kurs czytania ze zrozumieniem:

 
Zapisy ruszą wkrótce.
 


 

Chcesz o coś zapytać? Napisz do mnie:

 


     

     

     

     


     

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *