Copywriting: gdzie szukać pracy i zleceń? [rady starego copywritera]

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

Copywriting: gdzie szukać pracy i zleceń? [rady starego copywritera]

24 kwietnia 2021 Kurs pisania 2
zlecenia copywriting


 


 

Część I

Grupy ze zleceniami

 


 

Copywriter poszukiwany – zlecenia dla copy

30 tysięcy ludzi i ta liczba cały czas rośnie!

Wiem, to trochę przerażające.
 
 

Ważne:

Co warto robić w takiej grupie?

Odpowiadać na oferty, sensownie komentować, pokazywać się jako osoba z klasą, profesjonalista.

Czego nie warto?

Narzekać na klientów, obrażać ich, wylewać swoich żalów.

Trzeba mieć zawsze w tyle głowy, że KAŻDY komentarz może zadziałać na Twoją korzyść lub niekorzyść.

Każdy komentarz to część Twojego wizerunku i… Twoje maleńkie portfolio.
 
 
A skoro o tym mowa…

Kilka razy udało mi się zdobyć zlecenie po tym, jak opublikowałem jakiś komentarz.

Co ciekawe, nie wklejałem tam linka do siebie.

Wystarczyło na przykład już na tym etapie wykonać część zlecenia, wpisując treść pod postem.

Albo: zawrzeć całą treść, której potrzebuje klient, w paru zdaniach.

To zadziałało, bo najlepszą reklamą copywritera są jego teksty.
 


 

Praca w mediach/reklamie

Cała masa ogłoszeń pochodzących z agencji reklamowych.
 
 

Ważne:

Choć dziś w zasadzie nikt tego nie praktykuje, to warto tutaj komentować posty, prezentować się w nich.

Warto zadawać pytania pokazujące, że faktycznie znasz się na rzeczy.

Od czasu do czasu można też po prostu trochę (kulturalnie, inteligentnie)… pośmieszkować.
 
 
Wszystko dlatego, że w tej grupie przebywają ludzie z agencji reklamowych.

Z agencji, czy z miejsc, w których panuje duża rotacja pracowników.

Jeśli szukasz okazji do tego, żeby niewielkim kosztem zwrócić na siebie uwagę, to najlepiej zrobić to tam.
 


 

Zlecenia graficy, copywriterzy tłumacze i inni freelancerzy/ szukam grafika

Zlecenia dla copywriterów są tutaj przemieszane z innymi, ale zawsze można wygrzebać jakąś perełkę.
 


 

Copywriterzy

Oferty pochodzące i od agencji, i od osób prywatnych.
 
 

Ważne:

Odwiedzając każdą z prezentowanych tu grup, koniecznie zwróć uwagę na komentarze.

W nich najjaskrawiej widać, z kim warto będzie kiedyś współpracować.

Mam na myśli zarówno zleceniodawców, jak i zleceniobiorców.

To, że copywriterzy czasami się przy tej okazji odsłaniają, to naturalne.

To, że często w ich wypowiedziach wylewają się frustracja i zgorzknienie, to też nic nowego.
 
 
O wiele ciekawsze są jednak reakcje klientów na słowa publikowane pod ich ofertami.

Parę razy zdarzyło mi się zrezygnować z aplikowania, kiedy zobaczyłem, w jaki sposób zleceniodawca traktuje ludzi w komentarzach.
 


 

Copywriter Oferty

Miks wszystkiego ze wszystkim, ale warto tam zerkać.
 


 

Grupy SEO

Seowcy to ludzie, którzy nie mogą żyć bez copywriterów.

Jeśli szukają kogoś do pisania tekstów zapleczowych, to ich stawki są adekwatne do poziomu treści.

Na szczęście od czasu do czasu zdarzają się dobre zlecenia.

Tak czy inaczej, warto rzucić okiem na te 2 grupy:
 
 
a) SEO/SEM Polska

https://www.facebook.com/groups/496083163758299/
 
 
b) SEO/SEM Polska / Marketing Internetowy / E-commerce / Copywriter /Wordpress

https://www.facebook.com/groups/599949953413068/
 


 

Social media

Grupa dla tych, którzy zamierzają pisać coś na FB i w innych mediach społecznościowych.

Bardziej poradnikowa niż z ofertami, ale warto znać:

https://www.facebook.com/groups/socialmediaPL
 


 

Grupy dla tych, którzy chcą pisać scenariusze:

https://www.facebook.com/groups/330186617038046/

https://www.facebook.com/groups/299049043620840/

https://www.facebook.com/groups/112854812099334/
 


 

Influencer Polska – praktycznie o influencer marketingu

Grupa ze zleceniami dla tych, którzy po godzinach tworzą coś w internecie:

https://www.facebook.com/groups/influencermarketing/

Grupa ta związana ze stroną firmy Whitepress (warto ją znać).

Zawartość grupy: oferty dla blogerów, instagramowiczów, jutuberów, tiktokerów itp.
 


 

Pozostałe grupy, w których warto bywać

a) Praca w mediach

zobacz grupę
 
 
b) Praca w kulturze i sztuce

zobacz grupę
 
 
c) Redaktorzy, edytorzy, pisarze i inni

zobacz grupę
 
 
d) Redaktorzy, korektorzy, edytorzy – łączcie się!

zobacz grupę
 
 
e) Lektorzy radiowi i telewizyjni-grupa otwarta, ale…

zobacz grupę
 


 

A gdzie można nauczyć się copywritingu za darmo?

 
Na przykład na moim kursie dla początkujących 🙂
 


 

Część II

Agencje reklamowe

 


 

Istnieją dwa rodzaje agencji:

1) agencje, do których trudno się dostać

2) agencje, do których łatwo się dostać

 

1)

Pierwsze to firmy warszawskie, krakowskie czy poznańskie z długimi (jak na branżę) tradycjami.

Obsługują one klientów, których spoty oglądasz w telewizji w najlepszym czasie antenowym.

Tutaj praca jest z reguły stacjonarna, co wyklucza osoby z tzw. prowincji (szczerze nie cierpię tego słowa).

Oczywiście od każdej reguły są wyjątki.

Zlecenia dotyczące content marketingu (pisania tekstów) można wykonywać dla nich zdalnie.
 

2)

Drugie to agencje zajmujące się głównie pozycjonowaniem stron klientów.

Ich stawki są niższe, w niektórych przypadkach wręcz ryżowe, ale nie trzeba stawać na głowie, żeby się tam załapać.
 
A propos stawiania na głowie:
 

Copywriting: jak zaszokować pracodawcę i… wygrać? [case study]


 
 
Agencje drugiego rodzaju, z racji niszy, którą zajmują, są bardziej otwarte na współpracę zdalną.

Teraz, w dobie pandemii, ta otwartość jest niemalże stuprocentowa.

UWAGA: ten podział jest subiektywny i robiony siekierą, więc nie stresuj się, jeśli z Twojej perspektywy wygląda to nieco inaczej.
 


 

Jak dostać się do dobrej agencji zajmującej się content marketingiem?

Im lepsza agencja, tym bardziej wymagający klienci.

Teksty dla nich muszą być perfekcyjne merytorycznie.
 
Moim zdaniem, najlepiej będzie zrobić tak:

1) Stwórz bloga na wąski temat (idealnie: na temat, który jest spójny z Twoim wykształceniem) i regularnie publikuj tam swoje artykuły.

Jeśli nie masz możliwości, żeby uruchomić blog, załóż przynajmniej fanpejdż na Facebooku i tam wstawiaj swoje dopieszczone na maksa treści.

Jeśli Twoje wykształcenie jest tak marne jak moje (kulturocośtam), to poducz się czegoś, na co jest zapotrzebowanie.

Przeskanuj zlecenia w grupach dla copywriterów i znajdź najczęściej powtarzające się oferty.

Pisząc „poducz się”, mam na myśli: ucz się w warunkach bojowych. Twórz artykuły z tej właśnie dziedziny.

Nie martw się tym, że dziś Twoja wiedza jest zerowa.

2) Następnie uderzaj kolejno do wielu agencji, podkreślając swoją specjalizację w danej dziedzinie (np. ekonomia).

3) Równocześnie: załóż profil na LinkedIn. Zrób sobie opis z nazwą stanowiska, którą każdy zrozumie („copywriter od tego czy tamtego” / „pomogę Ci w tym i w tym”).

Parę dni po opublikowaniu danego artykułu u siebie na blogu, wstaw go do tego serwisu. Jeśli nie masz bloga, wrzucaj posty na LI równolegle z postami z FB.

4) Na LinkedIn regularnie komentuj osoby z branży, o której piszesz + ludzi z agencji. Oznaczaj te osoby w postach. Pytaj je o opinie dotyczące Twoich artykułów branżowych.

5) Nie przejmuj się tym, że takie nachalne włażenie obcym ludziom w posty to trochę żenada.

6) Lepiej wchodzić im tam niż… gdzie indziej.
 


 

Jak dostać się agencji ze środkowej półki?

1) Załóż bloga na dowolny temat i wrzucaj tam swoje przemyślenia.

2) Przykładaj się do tekstów, dbaj o ich jakość i sensowność.

3) Rusz na podbój LinkedIna.
 


 
BONUSIK

Lista agencji, które współpracują zdalnie ze (zdolnymi) copywriterami:
 

Lista agencji, które współpracują zdalnie ze (zdolnymi) copywriterami


 


 

Zapraszam Cię na jeden z najlepszych kursów copywritingu w Polsce!

Myślę, że powyższe zdanie nie jest ani trochę przesadzone.
 

[Praktycznie] darmowy kurs copywritingu!


 


 

2 komentarze

  1. Zgred pisze:

    Dwa protipy!
    Protip1: chcesz mieć lepsze zasięgi ogłoszenia – wstaw niską stawkę za zzs np 3,50 / 1000 zzs
    Protip2: chcesz mieć ogromne zasięgi – zrób literówkę

Skomentuj Zgred Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *