Proste triki mocno pobudzające kreatywność

Storytelling w edukacji i biznesie | Copywriter z 12-letnim stażem

Proste triki mocno pobudzające kreatywność

14 czerwca 2016 Inspiracje dla copywritera Tutoriale 42


 


 
Mózg to narzędzie pracy.

Jednak w przeciwieństwie np. do betoniarki, organ ten wręcz uwielbia sytuacje, w których naprawdę ma co robić.

Jeśli chcesz poznać sprawdzone patenty na pobudzenie kreatywności, czytaj dalej.

 


 

Wyrzuć mamę z pociągu

Nie, nie zamierzam namawiać cię do zbrodni. Chodzi o pewną scenę z filmu pt. Wyrzuć mamę z pociągu. Jak się pewnie już domyślasz, właśnie tak wygląda człowiek, który podczas kreatywnej pracy utknął w martwym punkcie.

Warto zobaczyć. To wcale nie jest śmieszne:

 


 

Bądź jak Mozart

Oczywiście nie każdy będzie od razu Mozartem, który w kilka chwil tworzy całą partyturę:

Natomiast każdy może wykorzystać genialnie prosty patent. Otóż Mozart podczas pisania kolejnych nut stosował (podobno, to niepotwierdzone info) pewną sztuczkę. Wpisywał pierwszą nutę, następnie uderzał kijem kulę bilardową, by ta odbijała się od band. I kiedy kula wracała z powrotem, Mozart już wiedział, gdzie wpisać kolejną nutę.
 

Dlaczego ten sposób był tak skuteczny?

Prawdopodobnie dlatego, że podczas śledzenia kuli poruszającej się po stole, mózg kompozytora nie musiał zastanawiać się nad pisaniem nut. Nie musiał działać pod żadną presją. Śledząc tor kuli, mózg pracował sobie spokojnie „w tle”, a przy okazji myślał, zupełnie od niechcenia, nad muzyką.

Jeśli nie masz stołu bilardowego, spróbuj np. odbijać piłeczkę o ścianę. Dobrze działa też zrobienie sobie krótkiej przerwy na obiegnięcie domu, bloku (w ostateczności stołu).
 


 

Zacznij od końca

Zdarza ci się wpatrywać w pustą kartkę albo pusty ekran edytora, ponieważ nie masz kompletnie żadnego pomysłu? Są na to dwa sposoby. Po pierwsze, napisz cokolwiek. Nawet jeśli po chwili to usuniesz. Liczy się sam fakt „ruszenia z miejsca”. Sposób drugi, który sam często stosuję, to pisanie od końca. Sprawdza się np. podczas pisania scenariusza. Wtedy piszę go od sceny finałowej (i to nie tylko dlatego, że w ten sposób wiem „kto zabił”).

 


 

Zmień kontekst (tło)

Wystarczy zmienić kontekst, by to co tworzysz, nabrało zupełnie nowych znaczeń. Taka radykalna zmiana zmusi cię do skierowania swoich myśli na zupełnie nowe tory. Przykład:

 


 

Wyrzuć najważniejszy element

Zmiana tła (kontekstu) jest niczym w porównaniu do tej metody. To zdecydowanie wyższa szkoła jazdy. Wyobrażasz sobie np. przyrządzenie karpia w galarecie – bez karpia?

Chociaż, skoro istnieje piwo bezalkoholowe…

Usuń najważniejszy element, ale zrób to tak, żeby nikt nie zauważył, że się go pozbyłeś. Przykład: reklama samochodu – bez samochodu:

 


 

Spójrz na coś z wielu stron

Może brzmi to banalnie, ale czasami naprawdę warto spojrzeć na jakiś problem z zupełnie innej perspektywy. W tym przykładzie jedno zdjęcie samochodu jadącego pustą drogą wywołuje diametralnie inne emocje, jeśli doda się do niego inny podpis oraz inną „ścieżkę dźwiękową”:

8 twarzy Garbusa. Film drogi

 


 

Szukaj w innych beczkach

Szukaj inspiracji w dziedzinach pokrewnych albo zupełnie ci obcych. Oglądaj rzeczy z zupełnie innej beczki:

Czego można się nauczyć od Twórcy Video Roku?

 


 

Wyłącz jakiś zmysł

Trudno sobie wyobrazić kucharza gotującego z zatkanym nosem albo nie próbującego smaku potraw przed podaniem. Dobra, niektórzy pewnie znają restauracje, w których pracują takie osoby 😉 Ale już rysowanie z zamkniętymi oczami albo nagrywanie po ciemku swoich słów na dyktafon zamiast normalnego pisania mogą podziałać naprawdę inspirująco.

 


 

Pytaj na głos

Zadawaj sobie na głos pytania typu co by było, gdyby?

Dlaczego na głos? Ponieważ zupełnie inaczej pracuje nasz mózg, kiedy myśli „po cichu”, inaczej kiedy coś widzi, a jeszcze inaczej kiedy coś słyszy. W poniższym przykładzie ktoś zadał sobie pytanie, co by było, gdybyśmy wiedzieli o innych więcej, niż zwykle:

Numbers – genialny koncept filmu


 


 

Narzuć sobie ograniczenia

Paradoksalnie, najgorsza rzecz, jaką może zrobić nam klient, to dać zupełnie wolną rękę. O wiele łatwiej pracuje się, jeśli dostaniemy ścisłe, nawet bardzo restrykcyjne wytyczne: tekst na 125 słów w drugiej osobie liczby pojedynczej czasu przeszłego. Trudne zadanie, ale bardzo konkretne.
 


 

Jak narzucić sobie ograniczenia?

Jeśli jesteś grafikiem – spróbuj podziałać bez 99% kolorów. Jeśli piszesz muzykę – zastosuj skalę pięciotonową. Jeśli gotujesz – wyrzuć prawie wszystkie przyprawy albo np. w deserze zrezygnuj z cukru i innych substancji słodzących.

Niewykonalne? To świetnie. Twój mózg będzie przeszczęśliwy.

Mała dygresja. Miałem kiedyś kontuzję. Mogłem pisać tylko jedną ręką. W związku z tym nie mogłem „lać wody”. Każde kolejne słowo musiało być w stu procentach przemyślane. Okazało się, że było to bardzo dobre ćwiczenie. Dlatego jeśli piszesz jakiś (w miarę krótki) tekst, daj sobie np. 10 minut i spróbuj napisać go jednym palcem. Albo jeśli masz maszynę do pisania, napisz coś bez poprawiania.

 


 

Odrzuć ograniczenia

Możesz pójść w drugą stronę i odrzucić to, co cię ogranicza. Nie zawracać sobie głowy tym, co typowe, co ogólnie przyjęte. Zapomnieć o obowiązujących konwencjach:

Normalne i mniej normalne pomysły na bloga

 


 

Miej oczy szeroko otwarte (i kartkę papieru w pobliżu)

Pomysły naprawdę czają się wszędzie. Tylko że większość ludzi nie potrafi albo nie chce ich zauważyć.

Pomysł na film / książkę / scenariusz

 


 

Idź pod prąd / łam schematy

Zwróć uwagę na to, które filmy animowane cieszą się największym uznaniem publiczności.

To te, których pomysł wyjściowy jest tak nieprawdopodobny, że aż niedorzeczny.

Na przykład film Odlot (o staruszku, który doczepia balony do swojego domu i wyrusza w podróż marzeń) albo Ratatuj (o szczurze-smakoszu pracującym w paryskiej restauracji).

Przy okazji: to jedna z najbardziej wzruszających sekwencji, jakie oglądałem (właśnie z filmu Odlot):

 


 

Bądź jak dziecko

Odrzuć stereotypy. Otwórz się na zupełnie luźne skojarzenia. Spójrz na coś tak, jakbyś widział to pierwszy raz w życiu:

Barwne opisy produktów w sklepie internetowym

 


 

Wykorzystaj Brand24

Brand24 pozwala śledzić między innymi popularne trendy czy nastroje społeczne. W ten sposób narzędzie to może poddać ci pomysł na coś naprawdę intrygującego. Na przykład na kreatywną reklamę:

Jak monitoring Internetu wychwycił… szkodliwe cząstki w powietrzu

Istnieje również darmowe rozwiązanie: możesz ustawić sobie Google Alerts na frazy związane z kreatywnością. I wtedy na twoją skrzynkę mailową będą przychodzić powiadomienia, jeśli tylko coś o wybranej tematyce pojawi się w sieci.
 


 

Co jeszcze warto zobaczyć?

Jak stworzyć reklamowe arcydzieło?

10 sposobów na wywołanie opadu szczęki u czytelnika (pełna wersja)

 

42 komentarze

  1. Matka-kura pisze:

    U mnie wystarczy pierwsze zdanie, a potem leci 🙂 Grunt abym nie popatrzyła na klawiaturę 🙂 Nie mogę też za bardzo patrzeć w monitor, tyle tylko,aby widzieć, że pojawiają się dość składne słowa 🙂 Piszę po prostu systemem bezwzrokowym – o tym co w duszy gra. Wtedy wychodzi dość dobrze 🙂

  2. Ja najczęściej stosuję trick z pisaniem od tyłu, tzn jeżeli mam już w głowie podsumowanie to sobie je klecę a potem dopisuję resztę – to naprawdę działa.
    A Mozart… Mozart był geniuszem jednym na milion, podobno nigdy nie poprawiał swoich kompozycji, pisał z głowy gotowe arcydzieła. Co zresztą było pokazane w filmie. Nie wiem czy jego sposoby nie są dla nas, szarych ludków, zbyt awangardowe, ale kto wie.

    • Maciej Wojtas pisze:

      Fakt, pisanie od końca – świetnie działa.
      Ale chyba dlatego, że piszemy teraz na komputerze.
      Szkolne klasówki trzeba było (przynajmniej za moich czasów) pisać „jak Pan Bóg przykazał” – od początku do końca 😉

  3. Ja to często zaczynam od końca. 😉 Dobry sposób, wtedy można tak od kłębka patrzeć na swój projekt i zastanawiać się, jakie elementy są przydatne.

  4. Miłka pisze:

    Bardzo fajny i inspirujący artykuł!
    Część z tych wskazówek stosuję intuicyjnie. U mnie świetnie działa pisanie „od środka”. Szczególnie, że w trakcie pisania zdarza mi się po prostu zmienić temat lub inaczej go potraktować – na zasadzie „wyrzuć najważniejszą część”.

    • Maciej Wojtas pisze:

      Pisanie od środka – super pomysł 🙂 Faktycznie daje większą swobodę, zwłaszcza wtedy, kiedy nie wiemy, dokąd nas to pisanie zaprowadzi 🙂 A tak – dajemy się ponieść swojej pisarskiej wyobraźni.

  5. Końcówka podobała mi się najbardziej – bądź jak dziecko i otwórz się na coś nowego. Czasami i klientów należy potraktować jak dzieci i stworzyć dla nich reklamę, która będzie przedstawiona w postaci bajki. Nie oznacza to, że pomniejsza się wartość odbiorców. Ale tworzy się dla nich coś, co przyciąga ich uwagę!

    • Maciej Wojtas pisze:

      Tu nie chodzi stricte o bajki (chociaż to też dobry pomysł 😉 Bardziej o spojrzenie na coś świeżym okiem. Wbrew pozorom – to bardzo trudne, bo mamy wdrukowane tysiące stereotypów i gotowych opinii na każdy temat.

      • Zgadzam się, stereotypy wiele utrudniają, biorąc pod uwagę fakt, że zostały dość mocno zaakceptowane przez społeczeństwo – trzymają się ich, jak tradycji. Świeże oko i dobra ocena może wiele w tym pomóc. Już wielokrotnie przekonałem się, że nawet na niby znaną mi rzecz mogę spojrzeć z całkowicie innej perspektywy – coś jak iluzja, która na początku wydaje się być czymś niemożliwym, natomiast z czasem zaczynamy ją coraz bardziej rozumieć 🙂

  6. Przydatne rady, dzięki! 🙂

  7. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  8. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  9. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  10. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  11. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  12. Spora dawka wiedzy, bardzo przydatnej. Część z metod jest mi znanych 🙂

  13. Właśnie sprawdziłam czy działa patent z odbijaniem piłeczki od ściany i faktycznie coś w tym jest 🙂

    • Maciej Wojtas pisze:

      To działa, pod warunkiem, że nie mamy nerwowego sąsiada za ścianą 🙂 A w praktyce chodzi o odwrócenie uwagi od tego, nad czym usilnie główkujemy.

  14. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  15. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  16. […] Jak zagonić mózg do roboty? Zobacz triki pobudzające kreatywność (cz. 1) […]

  17. dzikikucyk pisze:

    szkoda, że nie wszędzie jest włączona opcja komentarzy, bo chcę przekazać, że bardzo lubię te opisy: http://maciejwojtas.pl/opisy-cz-1/

  18. Aneta Głowacka pisze:

    jak miło widzieć tutaj mój wpis! 🙂 dzięki <3

  19. Kamil pisze:

    Zaczynanie od końca czy środka to świetny patent, przynajmniej dla mnie. Przy pisaniu recenzji tak postępuję, pisząc tylko te fragmenty, na które mam pomysł. Następnie dopisuję te, których brakuje. 🙂 Jacek Dehnel, pisarz i poeta, w sposób podobny pisze powieści. Określił to dość trafnie – jest z tym jak z plamami na obrusie, które się rozrastają, aż tworzą pewną całość.

    • Maciej Wojtas pisze:

      I w zależności od tego, od której plamy na obrusie się zacznie – o tyle inny może być efekt końcowy. Czyli nigdy nie wiadomo, dokąd taki wątek nas poprowadzi 🙂 Dzięki za ciekawy komentarz 🙂

  20. […] 2) Triki na pobudzenie kreatywności (kontynuacja artykułu Jak zagonić mózg do roboty) […]

  21. Maciej Wojtas pisze:

    Brand24 coś dziś przysypia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *