Jak stworzyć nazwę dla grupy na Facebooku?


 

Ostatnia informacja na temat przycięcia zasięgów stron na Facebooku sprawiła, że internauci ruszyli zakładać swoje grupy.

PYTANIE: jak nazwać grupę, żeby przyciągnąć do niej ludzi? 

 


Grupa na Facebooku: jak ją nazwać?

Zauważyłem, że ludzie mają problem ze znalezieniem nazwy dla swojej grupy.

Tu i ówdzie na Facebooku pojawiają się już pierwsze ogłoszenia dotyczące tego tematu. Moim zdaniem, można podejść do tego na kilka sposobów:


1) Nazwa klasyczna

  • Zero Waste Kraków
  • Social Media
  • Copywriterzy

Plusy:

Nazwa taka jest łatwa do znalezienia i zapamiętania. Ma w sobie wszystko co trzeba.

Minusy:

Tak jak jest to z domenami, te najlepsze są już z reguły zajęte.

Jak stworzyć taką nazwę?

Pójść drogą pierwszych, najbardziej oczywistych skojarzeń. I modlić się, żeby nazwa była wolna.


2) Nazwa „pod seo”

  • Modelki, castingi, zlecenia, kontakt

Oczywiście określenie „pod seo” to tylko nawiązanie do praktyki upychania słów kluczowych na stronie internetowej.

Plusy:

Informacja w czystej postaci. Zero zbędnych słów.

Minusy:

Tyłka nie urywa, niestety. Z drugiej strony, nie zawsze nazwa musi od razu wyrywać człowieka z butów.

Jak stworzyć nazwę?

Dobrać słowa, które będą razem dobrze brzmieć, będą miały rytm. Oto trzy przykłady (fikcyjne): Szmelc, mydło i powidło / Całuski, cukiereczki, ciasteczka / Auta, autka, auteczka.


3) Nazwa zawierająca neologizm

  • Blogerzy brainsztormują
  • Minerwiści: grupa o sztuce

Plusy:

Oryginalność, którą trudno podrobić. Po drugie, neologizm może stać się językowym znakiem rozpoznawczym grupy (przykład: „minerwiście” jako odpowiednik słowa „zaje…cie”).

Minusy:

Nie każdy neologizm jest zrozumiały dla przeciętnego użytkownika FB.

Jak stworzyć nazwę?

Zrobić to, co robią dzieci, kiedy słyszą jakieś nowe słowo: wdzięcznie je przekręcić.


4) Nazwa zawierająca pytanie

Plusy:

Od razu wiadomo, o co chodzi. Im bardziej wyraziste pytanie, tym większa szansa, że twoja grupa zostanie zauważona w masie innych.

Minusy:

Jeśli zakres pytania jest zbyt wąski, nazwa może w przyszłości ograniczać administratorowi pole manewru.

Jak stworzyć nazwę?

Sięgnąć do języka potocznego i zaczerpnąć z niego jakąś jędrną frazę.


5) Nazwa zawierająca personalia założyciela

Plusy:

Twoje nazwisko wryje się w pamięć członków grupy. Takie posunięcie to także ważny element budowania marki osobistej.

Minusy:

Twoje nazwisko wryje się w pamięć członków grupy. Jeśli podpadniesz ludziom, szybko o tobie nie zapomną, oj nie…

Jak stworzyć nazwę?

Do nazwy z punktu pierwszego (czyli tej wzorcowej) należy dodać imię i nazwisko właściciela grupy.


6) Nazwa dwuczłonowa

  • Design thinking – projektuj, testuj, zarabiaj
  • Teoretycznie tak – grupa pronaukowa

Plusy:

Można wstawić kluczową informację dotyczącą tematu grupy w jednym członie i zaszaleć kreatywnie – w drugim.

Minusy:

Ludzie będą pamiętać tylko jeden, najczęściej pierwszy człon.

Jak stworzyć nazwę?

Zacząłbym od prostszego członu, żeby nie utknąć nad pustą kartką papieru.


7) Nazwa odnosząca się do tytułu strony firmowej

Na koniec oczywista oczywistość. To najprostszy sposób na nazwanie grupy. Czasami wystarczy wręcz skopiować starą nazwę.


Długość nazwy

Kolejny problem to długość nazwy grupy. Intuicja podpowiada, że im nazwa krótsza, tym lepsza. Jednak w mocno zatłoczonych branżach może sprawdzić się strategia… odwrotna.

Dobrym przykładem jest wspomniana już grupa Jak zrobić wpis na bloga, żeby czytelnika wyrwało z butów. To prawdopodobnie najdłuższa nazwa, jaką posiada grupa dotycząca blogowania. I zdaniem wielu, zdecydowanie najbardziej oryginalna.


Pytanie za milion

Czy nazwa grupy ma znaczenie?

Czy decyduje o tym, ilu ludzi do niej dołączy? Odpowiem dyplomatycznie: to zależy. Jeśli masz znane nazwisko, autorytet, renomę, jesteś influencerem górnej półki, wtedy nazwa jest drugorzędna.

Ludzie i tak pójdą za tobą w ogień.



Jak stworzyć najbardziej angażującą grupę na Facebooku? [CASE STUDY]

Jak uruchomić swoją kreatywność? Triki dla freelancerów i blogerów

Jak znaleźć sens życia, pracy, blogowania?