Słowniczek copywritera (wersja dla zgorzkniałych) – cz. 2

[Druga część słownika copywritera.]


Blokada twórcza

Cz
 
 
 
 

Marketing szeptany

Mówię wam dziewczyny co za tragedia mój kochany kotek mruczuś wziął i po dwudziestu latach umarł kompletnie na amen i pochowałam go w ogródku więc musiałam kopać ręcami a ziemia jest taka brudna na szczęście użyłam wcześniej takiego żelu do paznokci firmy maszkara i synowie i moje paznokcie są cały czas jak nowe wystarczyło tylko przepłukać wodą jak chcecie to łapcie linka do strony no to hejka trzymajcie się ciepło…

Content marketing

Owijanie reklamowanego produktu w grubą warstwę tekstowej bawełny.

ASAP

Termin oddania gotowego tekstu. Stosowany w komunikacji mailowej z agencją reklamową.

Skrót od Albo (zrobisz to) Szybko Albo Paaa!

Opis produktu

Tekst mający przekonać internautę do zakupu produktu, a roboty Google do spojrzenia łaskawszym okiem na naszą stronę.

W przypadku gdy opis nie zadziała, sklepy internetowe sięgają po ostateczny argument: chwyt pod tytułem

call to action

Po polsku „wezwanie do działania”.

Choć najczęściej są to gładkie zwroty typu „kup teraz” umieszczone na kolorowych buttonach, to tuż pod ich powierzchnią kryją nieraz prawdziwe ludzkie dramaty:

  • bądź człowiekiem, muszę opłacić rachunki, jak nie kupisz u mnie, to mi odetną prąd
  • stary, przepuściłem unijną dotację i mam nóż na gardle, kup cokolwiek, bo mnie żona z domu wyrzuci
  • kierowniku, poratuj jednym dobrym klikiem

Lekkie pióro

Przedmiot służący do szybkiego wypełniania tekstów wodą. Od pierwszego do ostatniego zdania.

Research

Wyszukiwanie merytorycznych informacji na dowolnie wybrany temat.

Aby wykonać research niezbędny jest dostęp do internetu. W przypadku braku dostępu do sieci copywriter pisze z tzw. głowy.

Rozrzut tematów

Dobry research to podstawa, ponieważ praca copywritera to bardzo często pisanie o rzeczach tak odległych od siebie jak charakterystyka wałów napędowych, rodzaje biustonoszy push-up, zakres uprawnień operatora dźwigu czy domowe sposoby na terminalną fazę raka trzustki.

W dodatku odbywa się to wszystko silną

presją czasu i wyników

Jak silna to presja?

Taka, jaką odczuwa początkujący chirurg, który za godzinę będzie po raz pierwszy w życiu usuwał pacjentowi woreczek żółciowy.

Niby nic, ale…

Wyobraźcie sobie, że operacja jest za godzinę,
a nasz „doktor” jest dopiero na etapie biegania z koszykiem
po polu truskawek i zbierania owoców,
które zawiezie rowerem do skupu,
w którym wypłacą mu pieniądze,
które przeznaczy na bilet na pociąg jadący do miasta,
w którym przesiądzie się na autobus do drugiego miasta,
w którym jak się okaże zamknęli ostatnią księgarnię,
więc zapisze się do biblioteki,
w której za tydzień wyrobią mu kartę czytelnika,
dzięki której będzie mógł wypożyczyć ksero z ksera ksera z rozdziału o usuwaniu woreczków żółciowych,
który to rozdział znajduje się w podręcznik chirurgii dla studentów pierwszego roku medycyny.

A książka jak na złość jest akurat po gruzińsku.

Czasami tak właśnie wygląda praca copywritera:
mordercza presja czasu + brak zielonego pojęcia o tym, o czym ma się pisać.

CDN


Zobacz pozostałe części słownika:

Słowniczek copywritera (wersja dla zgorzkniałych) – cz. 1

Słowniczek copywritera (wersja dla zgorzkniałych) – cz. 3

  • Dorota Sfera Copywritera

    Coraz lepiej 🙂 Marketing szeptany i ludzkie dramaty ukryte pod call to action to moi faworyci 🙂

    • Marketing trochę podkoloryzowałem, ale ludzkie dramaty – to samo życie 😉

  • Ewa

    A mój faworyt to ASAP 😉 Sama prawda.

    • Mnie się to też kojarzy z sapaniem, czy ostrą zadyszką. W sumie to normalne, zwłaszcza kiedy deadline tyka jak nierozbrojona bomba 🙂

      • Ewa

        Zgadza się. A SAP sobie, sap. Bylebyś zrobił 😉

      • Agnieszka Makowska

        Faktycznie zadyszka… Miałam gdzieś w głowie taką wizję tego słowa.

  • Agnieszka Makowska

    Content marketing dobre podsumowanie! 🙂

    • Pół biedy „szeptanka” jeśli dotyczy takich rzeczy jak lakier do paznokci. Gorzej gdy „szeptacze” wypowiadają się w sprawie leków czy innych ważnych życiowo spraw.

    • Sorki 🙂 Myślałem o marketingu szeptanym 🙂

  • Definicja presji czasu – majstersztyk. Podobnie blokady twórczej. 😀

    • Dzięki 🙂 Co ciekawe, o wiele dłużej pracowałem nad definicją blokady, niż (o wiele dłuższej) presji czasu. Paradoks 😉

      • Może na blokadzie trzeba było się dobrze zablokować, aby się udało? 😉

        • Wydaje mi się, że raczej chodzi o to, że im krótsza forma – tym trudniej zrobić coś naprawdę ekstra 🙂

  • Definicje z wszystkich trzech części świetne 🙂 Mi najbardziej podoba się presja czasu i przelew 😀

    • Dziękuję 🙂 Miałem masę frajdy, pisząc wszystkie te hasła. A „presja czasu” to jedna ze scen scenariusza, który piszę teraz na konkurs.

  • Słowniczek jest mega, śmiechłam już na marketingu szeptanym 🙂

    • Dzięki 🙂 Też miałem mnóstwo radochy przy pisaniu 😉

  • Piekielna Strona Popkultury

    Bardzo przydatny, szczególnie dla kogoś, kto wykonuje ten zawód! Więcej takich tekstów!

  • Świetny post z przydatnymi i zabawnymi słowami. Co do ,,szeptania,, to czasami warto się zastanowić, Według mnie ostrożnie z tymi ,,szeptającymi,,.

  • Będzie krótko i na temat: Zajebiste! Uwielbiam! 🙂 Szczególnie rozrzut tematów i presję, o których wspomniałeś 🙂

    • Dzięki 🙂
      Mam nadzieję, że o presji już niedługo będę co najwyżej czytał na blogach :))

  • Sylwia Szutko

    Super opisane pojęcia! Chyba własnie takiej wiedzy mi potrzeba, tak więc zabieram się do nadrabiania pozostałych części Słowniczków copywritera 😉

    • No nie wiem 🙂 To raczej gorzki tekst, może zniechęcić do tej pracy 😉